Vergaderingrapporten-Rappports de réunion

Texte français ci-dessous

Verslag van de vergadering van 20 juni 2000

Aanwezig : Danielle Mangez, Véronique Petit, Jean-Michel Fouarge, Alain Mineur,
de Heer Burgemeester van Hoobrouck

Verontschuldigd : Charles Verwaest, Geneviève Dehem


  1. Het verslag van elke vergadering evenals de financiële status van AWACSS dient op de internet site te verschijnen.
  2. Oppuntstelling van een rondschrijven ter uitnodiging van de inwoners van Wezembeek-Oppem om AWACSS te vervoegen.
  3. Definities :
    AWACSS : Verenging ter sensibilisatie van de inwoners van Wezembeek-Oppem.
    Dixit Burgemeester Van Hoobrouck op de openbare vergadering van 15 maart
    jongstleden (la Fermette) : "elke inwoner moet zijn verantwoordelijkheid nemen,
    reageren en protesteren tegen de toename van vliegtuighinder".
    BUTV (Belgische Unie Tegen Vliegtuiglawaai) : technische groepering actief als
    drukgroep bij de wetgevende macht / politieke besluitvorming.
    AWACSS heeft als doelstelling nauw samen te werken met andere drukgroepen zoals
    BUTV, wakker Tervuren, Sterrebeek 2000, etc.
  4. In de toekomst zal aan Ministers, hun woordvoerders, media en pers gevraagd worden een eventuele afname van geluid uit te drukken in decibel en niet in percentage, daar dit laatste weinig relevant en misleidend is.
  5. Het is primordiaal de inwoners van Wezembeek-Oppem uitvoerig in te lichten over de gevolgen van de verordening van Minister Gosuin (zie "Brussel en leefmilieu") van het hoofdstedelijk gewest Brussel. Deze verordening werd bekrachtigd door de Raad van State en bepaalt de normen voor vliegtuighinder voor het gewest Brussel. Deze normen worden echter niet overgenomen door de Vlaamse regering. Dit is uiteraard zeer nadelig voor de rand van Brussel en brengt een acute toename van vliegtuiglawaai met zich mee (Sterrebeek, Wezembeek-Oppem, Tervuren, Meise,etc.). Zo de geplande verlenging van startbaan 25L er effectief komt, zal de actuele vliegtuighinder nog toenemen.
  6. Verschillende reeds gepubliceerde artikels betreffende lawaai zullen verschijnen op de internet site van AWACSS.
  7. Als allereerste stap wordt contact opgenomen met de lokale pers.

Rapport de la réunion du 20 juin 2000

Présents : Danielle Mangez, Véronique Petit, Jean-Michel Fouarge, Alain Mineur, Monsieur le bourgmestre van Hoobrouck

Excusés : Charles Verwaest, Geneviève Dehem

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  1. Le rapport de chaque réunion ainsi que la situation financière de d'AWACSS doit apparaître sur le site Internet.
  2. Mise au point d'une circulaire invitant les habitants de Wezembeek-Oppem à joindre AWACSS
  3. Définitions :

    AWACSS : Association veillant à sensibiliser les habitants de Wezembeek-Oppem. selon les dires du Bourgmestre Monsieur van Hoobrouck, "chaque habitant doit prendre ses responsabilités, réagir et protester contre l'augmentation des nuisances d'avions"

    UBCNA (Union Belge Contre les Nuisances d'Avions) : groupement technique actif en temps que groupe de pression sur les instances officielles et les groupements politiques

    AWACSS a pour but de travailler en étroite collaboration avec d'autres groupes de pression tels que UBCNA, Wakker Tervuren, Sterrebeek 2000 etc.

  4. Dans le futur, il sera demandé aux Ministres, leurs représentants, aux médias et à la presse d'exprimer la réduction de bruit en décibels et non en pourcentage vu que ces derniers sont peu représentatifs et prêtent à confusion.
  5. Il est primordial que les habitants de Wezembeek-Oppem soient informés des conséquences de l'Arrêté du Ministre Gosuin (voir Bruxelles et environnement) de la Région Bruxelloise. Cet Arrêté a été confirmé par le Conseil d'Etat et détermine les normes de nuisances d'avions pour la Région de Bruxelles. Ces normes ne sont pas reprises par le Gouvernement Flamand. Ceci est en effet très désavantageux pour la périphérie de Bruxelles et entraîne une augmentation importante des nuisances d'avions à Sterrebeek, Wezembeek-Oppem, Tervuren, Meise etc...Si le rallongement de la piste 25 G se produit, la nuisance sonore des avions augmentera encore.
  6. Plusieurs articles déjà publiés apparaîtront sur le site d'AWACSS
  7. Comme première action, il sera pris contact avec la presse

 

  Klik hier voor onze doelstellingen en / Cliquez ici pour lire nos objectifs en klik daar voor onze eisen....... / et cliquez là pour lire nos exigences