Rapport Meeting Overlegcommissie met de Biac 06.09.2001

Overlegcommissie van de luchthaven Zaventem
Vergadering van donderdag 6 september 2001

- VERSLAG -


Aanwezig

Vertegenwoordigers van de omliggende gemeenten
Herent Jos Bex, schepen
Grimbergen Louis De Smedt, schepen
Kampenhout Gwenny De Vroe, schepen
Kortenberg Johan Vleeracker, schepen
Kraainem Olivier Joris, schepen
Machelen Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Meise Leo Vander Kerken, milieuambtenaar
Steenokkerzeel Alex Trostmann, schepen
Tervuren Bruno Eulaerts, burgemeester
Vilvoorde Magda Van Stevens, schepen
Wemmel Herman Vander Voorde, schepen
Wezembeek-Oppem Jean-Pierre Sans, schepen
Zaventem Francis Vermeiren, burgemeester
Zemst Louis Van Roost, burgemeester

Vertegenwoordiger van de bestendige deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant
Lodewijk De Witte, gouverneur - voorzitter

Vertegenwoordigers van de omwonenden
Dolf Cauwelier, Wakker Tervuren
Felicia Rongé, onafhankelijke
Roger Vermeiren, actiegroep Meise-Grimbergen-Vilvoorde
Michel Fouarge, AWACSS

Vertegenwoordiger van de Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw
Johan Niemegeers, beleidsmedewerker

Vertegenwoordigers van BIAC
Michel De Rouck, Executive Vice President Commercial and Environmental Affairs
Herman Neukermans, Vice President Strategy
Paul De Backer, Corporate Communications Manager

Vertegenwoordiger van Belgocontrol
Guy Viselé, verantwoordelijke externe communicatie

Experten
Ghislain Geusens, Manager Environmental Management Systems, BIAC
Liesbeth Peeters, Manager Noise Issues, BIAC
Ewald Wauters, Resource Analysis
Rudi Geens, Aminal


Verontschuldigd

Henri Maes, burgemeester van Grimbergen
Jean-Pol Olbrechts, bestendig gedeputeerde
Charles Verwaest, AWACSS
Roger Withofs, Sterrebeek 2000

Verslag van de vergadering

Dhr De Rouck opent de vergadering met de melding dat de Voorzitter de vergadering later zal vervoegen en dat hij - op vraag van de Voorzitter - tijdelijk het voorzitterschap zal waarnemen. De volgorde van de agendapunten wordt aangepast.


1. Presentatie isolatiefonds door dhr Ewald Wauters, Resource Analysis

Dhr Wauters geeft kort toelichting bij de belangrijkste bevindingen van de stakeholderanalyse. De krachtlijnen zijn:
q De gemeenten verkiezen om niet te werken met 'gemiddelde' LAeq waarden.
q De gemeenten vermoeden dat veel mensen geen beroep zullen wensen te doen op de subsidieregeling zoals nu voorzien in de beslissing van de Ministerraad.
q De gemeenten verschillen van mening wat betreft de te kiezen optie m.b.t. de (toekomstige) vliegroutes.
q De gemeenten waarschuwen voor sociale uitsluiting bv. van minder begoeden of huurders. Deze moet absoluut vermeden worden.
q De gemeenten hebben totnogtoe weinig initiatief genomen om tot een aangepast beleid inzake ruimtelijke ordening te komen. Ze wachten op de uitkomst van het ruimtelijk uitvoeringsplan van de luchthaven.

Een synthese van de stakeholdersanalyse wordt aan dit verslag toegevoegd.

Dhr Francis Vermeiren zegt zich te ergeren aan het feit dat telkens weer gesproken worden over de optie van een bouwverbod in zones met grote geluidshinder. Hij vraagt uitdrukkelijk te notuleren dat hij dit thema voor eens en voor altijd van de baan wil. Hij erkent dat er formeel niets op papier staat i.v.m. een dergelijk bouwverbod, maar stelt vast dat de facto bouwvergunningsdossiers voor woningen in deze zones 'op bureaus blijven liggen', met voor sommige mensen ernstige financiële gevolgen.

In antwoord op vragen van de leden verduidelijkt dhr Wauters dat de indeling in zones volgens contouren een beslissing is van de federale ministerraad. De afbakening van de zones gebeurt aan de hand van de geluidscontouren die volgens geijkte methodes worden berekend. Aanvullend daarbij zal uiteraard ook rekening worden gehouden met de bevindingen van de stakeholdersanalyse.
Elders zijn inderdaad soms andere principes van kracht.
In Luik bijv. voorziet men in een 100%-subsidie, weliswaar met een plafond.
In Nederland (Schiphol) biedt de overheid diverse 'isolatiepakketten' aan in functie van het te bereiken isolatieniveau.
In Frankrijk werkt men met bepaalde subsidiepercentage per zone.

Dhr Wauters stelt dat de LAeq Nacht contour van 55 dB als uitgangspunt werd genomen omdat deze de zone omvat die hoe dan ook in elk mogelijk scenario in aanmerking zal komen voor subsidiëring vanuit het isolatiefonds. Er wordt uitgegaan van de geluidscontouren voor 2003.

Op een vraag naar de contouren voor 2003 bevestigt dhr Neukermans dat BIAC deze contouren inderdaad al maanden heeft maar dat BIAC 'voorlopig niet de toestemming heeft' om deze vrij te geven.

In verband met de 4de zone, waar geen sprake is van subsidies maar van onteigening, verwijst dhr Wauters naar het feit dat het in een zwaar belaste zone moeilijk of zelfs onmogelijk kan zijn om zodanig te isoleren dat de door de WHO bepaalde limiet van 30dB(A) LAeq wordt bereikt. Uit de stakeholdersanalyse is gebleken dat sommigen het inderdaad moeilijk hebben met de voorgestelde normen en mogelijke verplichte onteigening.

De data voor implementatie hangen af van de regering. In elk geval zal medio september de regering de eerste resultaten van het onderzoek ontvangen.

De Voorzitter stelt vast dat de Commissie een standpunt kan innemen m.b.t. de discussie over een al of niet verplichte onteigening. Rekening houdend met het feit dat medio september het verslag zal worden voorgelegd aan de regering dient dit standpunt zo snel mogelijk te worden bepaald. De Voorzitter nodigt de leden van de commissie uit schriftelijk hun standpunt bekend te maken.


2. Presentatie meetgegevens AMINAL - Rudi Geens

In antwoord op vragen van de leden naar aanleiding van zijn presentatie bevestigt dhr. Geens dat Aminal enkel meet onder de routes. De gegevens van Aminal zeggen niets over het probleem van het grondlawaai. Hij verwijst naar het feit dat het precies de opzet van de meetcampagne was om te meten op verder afgelegen locaties, en dit in uitvoering van het federaal akkoord.

Dhr Geens stelt dat Aminal in de toekomst wellicht meer metingen zal uitvoeren en ook op meer permanente basis.


3. Presentatie gevolgen uitbreiding 'Tour de Brabant' - Herman Neukermans

Over de 'end of carreer' datum van twee vliegtuigtypes (B727-100 en B727-200) verduidelijkt dhr Viselé dat er twee types motoren voor de genoemde vliegtuigtypes bestaan. Het ene motortype zal een jaar eerder dan het andere moeten verdwijnen.

De gepresenteerde tabellen houden rekening met een stijging van het aantal nachtvluchten, waar de milieuvergunning van het Vlaams Gewest stipuleert dat het aantal nachtvluchten beperkt is tot 25.000. Dhr Neukermans bevestigt dat er in theorie inderdaad een 'conflict' is tussen de Vlaamse regelgeving en het federale akkoord. Hij kwalificeert de mogelijkheid voor een stijging van het aantal nachtvluchten als theoretisch. Er is op dit moment geen probleem. Het aantal reële nachtvluchten loopt achter op het aantal mogelijke/toegelaten nachtvluchten.

De heer De Groef betreurt het dat de regering niet heeft gewacht tot 2003 voor de uitbreiding van de 'Tour de Brabant' zodat de Noordelijke rand gevrijwaard had kunnen blijven van de (tijdelijk) grotere overlast. Dhr Roger Vermeiren pleit voor een spreiding van de overlast. Hij is het niet eens met de verschuiving van de last van de zuidelijke naar de noordelijke rand.

De Voorzitter erkent het belang van een dergelijk debat maar stelt voor om dit op een volgende bijeenkomst te agenderen.


4. Presentatie planning mobiele meetwagen - Liesbeth Peeters

Uit de discussie na de voorstelling van de planning voor het inzetten van de mobiele meetapparatuur van BIAC concludeert de Voorzitter dat er een ruim akkoord is over het principe om het meettoestel in te zetten om beter zicht te krijgen op probleemlocaties en zaken te registreren waarvoor nog geen gegevens beschikbaar zijn. De betrouwbaarheid van het BIAC meetnet werd bevestigd door de meetgegevens van Aminal. Het mobiele toestel moet dus niet per se worden ingezet om bijkomende toetsingen uit te voeren van wat men reeds heeft aan gegevens.

Hij stelt ook voor om op een volgende vergadering de mogelijkheid te bespreken om, naast geluidscontouren, ook pieken in kaart te kunnen brengen zodat men ook zicht krijgt op welke geluidspieken men zich in bepaalde zones kan verwachten. Dit voorstel krijgt de instemming van de vergadering.


5. Goedkeuring verslag vorige vergadering

Het verslag wordt goedgekeurd.


6. Vertegenwoordiging gemeenten

De Voorzitter stelt als oplossing voor dat twee gemeenten uit de noordelijke rand en twee gemeenten uit de zuidelijke rand samenwerking zoeken met een andere gemeente die binnen de commissie hun belangen zal verdedigen. Deze gemeenten kunnen als plaatsvervanger worden aangewezen voor de gemeente waarmee ze een akkoord hebben bereikt, liever dan als waarnemers te zetelen in de commissie. Vermits de plaatsvervangers ook de verslagen ontvangen zullen deze gemeenten eveneens betrokken blijven bij de werkzaamheden van de commissie.


7. Registratie van klachten

Dhr Cauwelier motiveert zijn voorstel om dit punt te agenderen voor deze vergadering. Hij stelt voor dat de overlegcommissie er bij de ministerraad op aandringt om de voorziene klachten- en ombudsdienst onverwijld op te richten.

De Voorzitter stelt voor om dit inderdaad te doen. Dit voorstel krijgt de instemming van de vergadering.


8. BIAC Milieurapport - jaar 2000

Dhr De Backer kondigt aan dat het milieuverslag nog deze maand zal beschikbaar zijn. Het zal aan de leden worden toegestuurd.


9. 'Dialoog onder de vleugels'

Dhr De Backer kondigt aan dat gewerkt wordt aan de volgende editie van 'Dialoog onder de Vleugels'.


10. Varia

a. In antwoord op de vaststelling dat sommige leden de uitnodiging en de documenten niet rechtreeks hebben ontvangen wordt afgesproken dat de documenten voortaan, in de mate van het mogelijke, via e-mail zullen worden verstuurd.

b. Dhr Trostmann zou graag een beter zicht krijgen op de milieu-effecten van de geplande maatregelen (bv. fuel-farm). De Voorzitter stelt voor het milieujaarrapport van BIAC af te wachten en evt. naar aanleiding daarvan meer specifieke vragen te stellen. Hij stelt dat een MER pas wordt opgesteld in functie van concrete dossiers. Dhr Geussens kondigt aan dat in 2003 een MER voor de luchthaven is voorzien.

c. De volgende vergadering zal plaatsvinden op donderdag 13 december 2001 om 16.00 uur in het Sheraton Airport Hotel.
Samen met de agenda voor deze vergadering zullen de leden van de commissie ook de nodige voorbereidende documenten ontvangen.

  Klik hier voor onze doelstellingen en / Cliquez ici pour lire nos objectifs en klik daar voor onze eisen....... / et cliquez là pour lire nos exigences