Persbericht Wakker Vlaams Brabant 01/11/2002 |
NAAM Cc: Guy Verhofstadt, Isabelle Durant, Mieke Vogels, Steve Stevaert, Patrick Dewael, Vera Dua, Pers
2. WVB protesteert tegen het feit dat in het principeakkoord de geluidscontouren voor de nacht van het jaar 2001 als referentie worden genomen voor de komende jaren. In 2001 werden er namelijk wijzigingen in het gebruik van de startbanen doorgevoerd die de geluidsoverlast over gemeenten ten Noorden van de luchthaven (o.a. Meise en Grimbergen) hebben doen toenemen. Dit blijkt duidelijk uit de jaarrapporten van Biac die voor 2001 een stijging tonen van 40% bijkomende nachtvluchten t.o.v. 2001. WVB vindt het daarom niet meer dan billijk dat als referentiejaar niet 2001 maar 1998 genomen wordt. Dit is ook het referentiejaar dat in een eerder akkoord (februari 2000) naar voren geschoven werd. 3. Herhaaldelijk wordt in het akkoord verwezen naar de criteria van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WGO) als basis voor de gehanteerde geluidsnormen. Wakker Vlaams Brabant wijst er op dat de normen in het akkoord slechts een flauwe afspiegeling zijn van de WGO normen : deze laatste stellen immers dat bewoners het recht hebben met het raam op verluchtingsstand te slapen. De WGO vermeldt in deze omstandigheden dan ook een gevelwering van slechts 15 dBA ipv de onrealistische 25 dBA uit het akkoord. Het akkoord neemt dus overduidelijk een loopje met de WGO criteria. WVB meent dan ook dat de nachtelijke geluidshinder niet zal opgelost worden. Het isolatieprogramma zal enkel heel veel geld kosten (in een eerste schatting al 152 miljoen euro of ruim 6 miljard BEF). 4. Wakker Vlaams Brabant is bovendien niet te spreken over het doorbreken van het stand-still beginsel voor het aantal nachtvluchten dat in de milieuvergunning van 29 september 2000 was vastgelegd op 25.000. Wakker Vlaams Brabant maakt zich hierover ernstig zorgen, zeker gezien de hierboven vermelde punten. De enige mogelijke oplossing om de hinder voor de omwonenden aan te pakken is een geleidelijke daling van het aantal nachtvluchten om op termijn te komen tot een volledig verbod op nachtvluchten. 5. Wakker Vlaams Brabant dringt er sterk op aan dat de meet- en sanctioneringbevoegdheid voor de geluidsoverlast ondergebracht wordt bij een onafhankelijke instantie. Het enige bestaande vaste meetnet wordt nu beheerd door BIAC, die functioneert als rechter en partij. In het verleden is herhaaldelijk gebleken dat de nodige informatie om sanctionering mogelijk te maken moeizaam te bekomen was. Het is van evenveel belang dat sancties goed gedefinieerd en afdwingbaar zijn. 6. Wakker Vlaams Brabant vindt de oprichtingen van een overlegforum waarin
alle betrokken partijen zetelen een stap in de goede richting maar eist
waarborgen om een efficiënte en effectieve werking mogelijk te maken:
Johan Niemegeers voor Bond Beter Leefmilieu |
|
Klik hier voor onze doelstellingen en / Cliquez ici pour lire nos objectifs en klik daar voor onze eisen....... / et cliquez là pour lire nos exigences | |