Persbericht Wakker Vlaams Brabant 01/11/2002

NAAM
FUNCTIE
ADRES
GEMEENTE

Cc: Guy Verhofstadt, Isabelle Durant, Mieke Vogels, Steve Stevaert, Patrick Dewael, Vera Dua, Pers


Geachte,


Wakker Vlaams Brabant (WVB), een samenwerking tussen verschillende bewonersgroepen rond de luchthaven van Zaventem, heeft akte genomen van het principeakkoord van 16 juli 2002 tussen de Federale regering, en de Brusselse en Vlaamse gewestregeringen betreffende een coherent geluidsbeleid voor de nachtvluchten van de luchthaven van Brussel-Nationaal.
Wakker Vlaams Brabant vindt het positief dat de bevoegde regeringen zich er eindelijk van bewust zijn dat er effectief een oplossing moet gezocht worden voor de overlast voor de omwonenden die het uitbaten van een luchthaven met zich meebrengt. WVB betreurt echter dat de bevoegde overheden nog steeds verzuimen om het probleem aan de bron aan te pakken en enkel halfslachtige maatregelen uitwerken waarvan de enige zekerheid is dat ze handenvol geld zullen kosten.
WVB wil via deze weg zijn bezorgdheid uiten over een aantal in dit akkoord geformuleerde maatregelen.

1. WVB stelt zich in de eerste plaats de principiële vraag of het economische voordeel van nachtvluchten opweegt tegen de grote kosten (gezondheid, isolatie) die ermee gepaard gaan. WVB vraagt met aandrang dat de bevoegde ministers een maatschappelijke kostenbaten analyse over het nut van nachtvluchten laten uitvoeren. In dit verband verwijst WVB naar een arrest van de Raad van State van 20 december 2001 dat stelt dat de nadelen om de meest luidruchtige vliegtuigen niet meer te gebruiken niet opweegt tegen de voordelen van de omwonenden. Hierbij verwijst de Raad van State naar artikel 23 van de gecoördineerde grondwet dat stelt dat iedereen het recht heeft op een gezond leefmilieu. Nog in dit kader is er een arrest van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens van 2 oktober 2001 dat stelt dat het recht op een goede nachtrust, zoals vermeld in artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, geschaad wordt door nachtvluchten. Bovendien stelde het Hof dat de Britse regering onvoldoende de economische noodzaak van nachtvluchten kon aantonen.

2. WVB protesteert tegen het feit dat in het principeakkoord de geluidscontouren voor de nacht van het jaar 2001 als referentie worden genomen voor de komende jaren. In 2001 werden er namelijk wijzigingen in het gebruik van de startbanen doorgevoerd die de geluidsoverlast over gemeenten ten Noorden van de luchthaven (o.a. Meise en Grimbergen) hebben doen toenemen. Dit blijkt duidelijk uit de jaarrapporten van Biac die voor 2001 een stijging tonen van 40% bijkomende nachtvluchten t.o.v. 2001. WVB vindt het daarom niet meer dan billijk dat als referentiejaar niet 2001 maar 1998 genomen wordt. Dit is ook het referentiejaar dat in een eerder akkoord (februari 2000) naar voren geschoven werd.

3. Herhaaldelijk wordt in het akkoord verwezen naar de criteria van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WGO) als basis voor de gehanteerde geluidsnormen. Wakker Vlaams Brabant wijst er op dat de normen in het akkoord slechts een flauwe afspiegeling zijn van de WGO normen : deze laatste stellen immers dat bewoners het recht hebben met het raam op verluchtingsstand te slapen. De WGO vermeldt in deze omstandigheden dan ook een gevelwering van slechts 15 dBA ipv de onrealistische 25 dBA uit het akkoord. Het akkoord neemt dus overduidelijk een loopje met de WGO criteria. WVB meent dan ook dat de nachtelijke geluidshinder niet zal opgelost worden. Het isolatieprogramma zal enkel heel veel geld kosten (in een eerste schatting al 152 miljoen euro of ruim 6 miljard BEF).

4. Wakker Vlaams Brabant is bovendien niet te spreken over het doorbreken van het stand-still beginsel voor het aantal nachtvluchten dat in de milieuvergunning van 29 september 2000 was vastgelegd op 25.000. Wakker Vlaams Brabant maakt zich hierover ernstig zorgen, zeker gezien de hierboven vermelde punten. De enige mogelijke oplossing om de hinder voor de omwonenden aan te pakken is een geleidelijke daling van het aantal nachtvluchten om op termijn te komen tot een volledig verbod op nachtvluchten.

5. Wakker Vlaams Brabant dringt er sterk op aan dat de meet- en sanctioneringbevoegdheid voor de geluidsoverlast ondergebracht wordt bij een onafhankelijke instantie. Het enige bestaande vaste meetnet wordt nu beheerd door BIAC, die functioneert als rechter en partij. In het verleden is herhaaldelijk gebleken dat de nodige informatie om sanctionering mogelijk te maken moeizaam te bekomen was. Het is van evenveel belang dat sancties goed gedefinieerd en afdwingbaar zijn.

6. Wakker Vlaams Brabant vindt de oprichtingen van een overlegforum waarin alle betrokken partijen zetelen een stap in de goede richting maar eist waarborgen om een efficiënte en effectieve werking mogelijk te maken:
· Het Forum moet een wettelijk statuut krijgen om werking over legislaturen heen te waarborgen;
· Voorstellen van het Forum moeten advieswaarde krijgen. Wanneer adviezen niet opgevolgd worden moet dit grondig gemotiveerd worden;
· De leden van het Forum moeten alle moeten alle informatie krijgen die zij achten nodig te hebben voor de werking van het Forum.


Wakker Vlaams Brabant eist dat de betrokken ministers hun verantwoordelijkheid opnemen en het probleem van de nachtelijke geluidsoverlast aan de bron zullen aanpakken. Voor Wakker Vlaams Brabant is het duidelijk, zeker na lezing van het voorliggende principeakkoord, dat voor het leefmilieu en de volksgezondheid, de enige échte oplossing van het probleem de invoering is van een totaalverbod op nachtvluchten.


In afwachting van een antwoord verblijven wij met de meeste hoogachting,

Johan Niemegeers voor Bond Beter Leefmilieu
Roger Meise voor Actiegroep Noordrand
Charles Verwaest voor AWACSS
Willy Opdebeeck voor Belgische Unie Tegen Vliegtuighinder Zaventem vzw
Monique Devuyst voor Beter Leven in Vilvoorde
Pierre De Groote voor BUTV-UBCNA Wezembeek
Daniël Poesmans voor Natuurpunt Vilvoorde-Machelen-Steenokkerzeel
Luc Caluwaerts voor Sterrebeek 2000
Jacques Coomans voor Wake Up Kraainem
Dolf Cauwelier voor Wakker Tervuren

  Klik hier voor onze doelstellingen en / Cliquez ici pour lire nos objectifs en klik daar voor onze eisen....... / et cliquez là pour lire nos exigences