Persbericht - Communiqué de presse AWACSS |
Persbericht - communiqué de presse - AWACSS : - Neen aan een onverantwoord spreiding! - Non à un éparpillement irresponsable ! Awacss ( Association of Wezembeek-Oppem against Aircraft Contraventions to Silence and Security) heeft met verontwaardiging kennis genomen van het nieuwe spreidingsplan voor geluidshinder rond Zaventem van Minister Bert Anciaux.
De inwoners van Wezembeek-Oppem zijn totaal ontsteld. Dit nieuwe plan is een zuivere discriminatie zowel wat de dag- als de nachtvluchten betreft:
Dagvluchten 7 dagen op 7 ------------------------- - Meer dan 40% van de vertrekken boven Wezembeek-Oppem via baan 25R van maandag tot en met vrijdag. - Op zaterdag krijgen we een pure concentratie van 100% van de landingen via baan 02, waarbij de vliegtuigen op amper 200 meter boven de daken razen. - Op zondag hebben we recht op 100% van de vertrekken op zeer lage hoogte via de korte en gevaarlijke baan 20. Het is onbetwistbaar dat de gemeente Wezembeek-Oppem elk weekend het slachtoffer wordt van een gewilde concentratie van zowel de vertrekken als de landingen. Dit is zuivere discriminatie.
Nachtvluchten 7 nachten op 7 ------------------------------ - Zowel tijdens de nacht van maandag als tijdens de nacht van vrijdag en zaterdag worden de landingen en de vertrekken geconcentreerd op baan 02/20 boven Wezembeek-Oppem. Minister Anciaux gunt ons pas vanaf 1/04/2004 één nachtje rust, namelijk op zaterdag, waarbij de vertrekken eventueel zouden plaatsvinden vanaf baan 25L. Dit valt nog wel af te wachten... - Tijdens de nachten van dinsdag, woensdag,donderdag en zondag, vertrekken 50% van de nachtvluchten via baan 20 boven onze gemeente.
Op welke concrete gevens heeft Professor Thoen zich gestaafd om een geluidskadaster op te stellen voor Wezembeek-Oppem, aangezien er zelfs geen geluidsmeter te bespeuren valt? Een echt raadsel! Waar blijft de beloofde concrete geluidsstudie, gemeente per gemeente, buurt per buurt?
Wezembeek-Oppem is nogmaals de echte vuilbak van Zaventem. Een op 3 maanden tijd in elkaar geknutseld plan , schandalig en discriminerend.
Awacss eist : - De onmiddellijke terugtrekking van dit plan. - Een wetenschappelijk en objectief opgesteld geluidskadaster, gemeente per gemeente, buurt per buurt. - Een kosten-batenanalyse voor de afschaffing van de nachtvluchten. - Een studie omtrent de veiligheid, met name de risico's bij het overvliegen van dichtbevolkte gebieden.
CONTACT(NL): 0475 23 14 71 __________________________________________________________________________
Awacss ( Association of Wezembeek-Oppem against Aircraft Contraventions to Silence and Security) apprend avec consternation que le nouveau Ministre de la Mobilité Bert Anciaux met en place un nouveau plan d'éparpillement des nuisances d'avions aux alentours de l'aéroport de Zaventem.
Les riverains de Wezembeek-Oppem sont outrés. Ce nouveau plan est une pure discrimination aussi bien pour les vols de jours que pour les vols de nuits:
Vols de jours, 7 jours sur 7 --------------------------------
- Plus de 40% des départs passent au-dessus de Wezembeek par la piste 25 R et ce du lundi au vendredi inclus.
- Le samedi, nous avons droit à une concentration de 100% des atterrissages par la piste 02, où les avions rasent les toits à une altitude de 200 mètres à peine.
- Le dimanche, nous héritons de 100% des décollages à basse altitude par la courte et dangereuse piste 20.
Ceci signifie indiscutablement que durant chaque weekend, la commune de Wezembeek-Oppem subit une concentration des atterrissages et des décollages, une pure discrimination.
Vols de nuits, 7 nuits sur 7 ----------------------------------
- Aussi bien la nuit du lundi que la nuit du vendredi, 100% des atterrissages et 100% des décollages se feront par les pistes 02/20 au-dessus de Wezembeek. Le Ministre Anciaux nous gratifie à partir du 1/04/2004 d'une nuit tranquille (?), le samedi grâce aux décollages evisagés au départ de la piste 25 L. Ceci restant bien entendu à être confirmé...
- Les nuits du mardi, mercredi,jeudi et dimanche, 50% des décollages par la piste 20 au-dessus de notre commune.
Sur quelles données le Professeur Thoen s'est-il basé pour établir pour la commune de Wezembeek son cadastre sonore, alors que la commune ne dispose d'aucun sonomètre? Enigme!
Ou est l'étude d'impact promise commune par commune, quartier par quartier?
Wezembeek est à nouveau et plus que jamais la poubelle de Zaventem.
Un plan bâclé en 3 mois, scandaleux et discriminatoire.
L'Awacss exige:
- Le retrait immédiat de ce plan. - Une vraie étude d'impact sonore commune par commune, quartier par quartier, préalable à tout nouveau plan. - Une étude d'impact de la suppression des vols de nuits en termes de coûts- bénéfices. - Une étude concernant la sécurité aérienne et en particulier le survol à basse altitude de zones densément peuplées.
CONTACT (FR): 0475 87 37 98 |
|
Klik hier voor onze doelstellingen en / Cliquez ici pour lire nos objectifs en klik daar voor onze eisen....... / et cliquez là pour lire nos exigences | |