|
VLAAMSE GEMEENSCHAP
AMV/00068637/1002
BESLUIT VAN DE VLAAMSE
MINISTER VAN LEEFMILIEU EN LANDBOUW HOUDENDE UITSPRAAK
OVER DE BEROEPE:N AANGETEKEND TEGEN DE BESLISSING NR.
D/A38/99G22/26654 VAN 1 FEBRUARI 2000 VAN DE BESTENDIGE
DEPUTATIE VAN DE PROVINCIERAAD VAN VLAAMS BRABANT
HOUDENDE HET VERLENEN VAN DE VERGUNNING AAN BRUSSELS
INTERNATIONAL AIRRORT COMPANY (BIAC), VOORUITGANGSTRAAT
80, BUS 2, 1030 BRUSSEL, OM EEN VLIEGHAVEN TE
EXPLOITEREN, GELEGEN TE 1930 ZAVENTEM, LUCHTHAVEN BRUSSEL
NATIONAAL
De V1aamse minister van
Leefmi1ieu en Landbouw,
Gelet op het decreet van
28 juni 1985 betreffende de mi1ieuvergunning, zoa1s
gewijzigd bij de decreten van 7 februari 1990, 12
december 1990, 21 december 1990, 22 december 1993, 21
december 1994, 8 juli 1996, 21 oktober 1997 en 18 mei
1999;
Gelet op het bes1uit van 6
februari 1991 van de V1aamse regering houdende
vastste11ing van het V1aams Reglement betreffende de
Milieuvergunning, gewijzigd bij de bes1uiten van de
Vlaamse regering van 27 februari 1992, 28 oktober 1992,
27 apri1 1994, 0l juni 1995, 26 juni 1996, 22 oktober
1996, 12 januari 1999 en bet decreet van 18 mei 1999;
Gelet op het besluit van 1
juni 1995 van de V1aamse regering houdende a1gemene en
sectora1e bepa1ingen inzake mi1ieuhygiëne; zoals
gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse regering van 06
september 1995, 26 juni 1996, 03 juni 1997, 17 december
1997 (twee besluiten), 24 maart 1998, 06 oktober 1998, 19
januari 1999 en 3 maart 2000;
- 2 -
AMV/68637/1002
Gelet op het besluit van
de Vlaamse regering van 13 juli 1999 tot bepa1ing van de
bevoegdheden van de leden van de V1aarnse regering;
Gelet op de ontvanke1ijk
bevonden beroepen van
Prof Dr. D.
B1ockmans, Rode Beukendreef 11, 1930 Nossegem
Dokter en Mevrouw
Char1es Verwaest, t Ve1deke 43, 1970
Wezembeek-Oppem,
Ward Lernout,
Waalsebaan 73, 3080 Tervuren,
Jean-Michel
Fouarge, Beekstraat 44, 1970 Wezembeek-Oppem,
Jo Van Durme,
Beekstraat 18, 1970 Wezembeek-Oppern
Buurtcomité "Een
Leefbare Woonomgeving", Toekomststraat 72,
1930 Zaventem,
Roger De Cleen,
Akker 12, 1930 Nossegem,
Lieve Lebegge,
Dupontstraat 15, 1930 Nossegem
Jean-Pau1 Martens,
Dupontstraat 15, 1930 Nosseqem,
Johan Brusseleers
Akker 13, 1930 Nossegem,
College van
Burgemeester en Schepenen van Wezembeek-0ppem,
Marie-Anne
Ge1sing-Hi1d, Made1iefjes1aan 15, 3080 Tervuren,
Albert Tollenaere,
Baron d'Huartlaan 176, 1950 Kraainem,
Els Ronsmans,
Panorama1aan 16, 3080 Tervuren,
V Schoenmaeckers,
J-B. De Keyzerstraat 49, 1970 Wezembeek-Oppem,
An Devos,
Dereymaekerlaan 53, 3080 Tervuren,
Martine Brasseur,
Vosberg 26, 1970 Wezembeek-Oppem,
Mark De Smedt,
Voerhoek 29, 3080 Tervuren,
Pierre De Groote,
Hertogweg 45, 1970 Wezembeek-Oppem,
Bond Beter
Leefmi1ieu Vlaanderen vzw, Tweekerkenstraat 47,
1000 Brussel,
Guido Sinnesael,
Bleuckeveldlaan 19, 3080 Tervuren,
Xavier Jacque,
Dallaan 29, 1933 Sterrebeek,
Maria Francisca
Lambrecht - Bon de Sousa Pernes,
J A. Mangez, Drieshof
5, 1970 Wezembeek,
Marc Servotte,
Museumlaan 95, Tervuren,
Sterrebeek 2000
vzw, J. Lagaelaan 9, 1933 5terrebeek,
L. De Brabander,
E. Hanssens1aan 19, 3080 Tervuren,
Kris Pierreux
namens 7 andere beroepsindieners, Spoorwegstraat,
1930 Zaventem,
aangetekend tegen de
beslissing nr D/A38/99G22/26654 van 1 februari 2000 van
de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams
Brabant houdende het verlenen van de vergunning voor een
vergunningstermijn verstrijkend op 1 februari 2005 aan
Brussels International Airport Company (BIAC),
Vooruitgangstraat 80, bus 2, 1030 Brussel, om een
vlieghaven te
-3-
AMV/68637/1002
Exploiteren, ge1egen
te Luchthaven Brussel Nationaal, 1930
Zaventem, kadastrale percelen,
Gemeente
|
afdeling
|
Sectie
|
Perceelnummers
|
Machelen
|
2
|
A1
A2
|
9t2, 45c, 13/4a (deel), 12e, 45g (deel),
43f, 45d(deel), 45f(deel)
163b
|
Zaventem
|
1
|
A1
A2
A3
|
46z4, 46g4, 46g, 46/5, 46c (deel)
46p5(deel), 46a5
(deel), 46g5(deel), 46c2 (deel) 46d2
(deel), 46e2 (deel), 46f2 (deel)
170b, 170e
(deel), 170f (deel), 170g (deel), 170h (deel),
l70k (deel) 1701 (deel),170m (deel), 170d (deel),
170c (deel)
|
Steenokker
zeel
|
1
2
|
C1
D1
E2
A2
|
112A
103a, 813
(deel), 15a (deel), 16g (deel), 4a2 (deel>,
89a (deel), 55a (deel), 95a (deel), 53e(deel)
633a (deel),
33a, 666a(deel), 648b (deel), 648c
(deel), 584a(deel), 585a (deel), 555a (deel),
130a, 56a (deel), 37a (deel)
1851 (deel),
185k (dee1), 175h (deel), 174f (deel), 231a
(deel), 233a (deel), 192e (deel), 273h (deel),
274g (deel), 229a (deel), 192b, 223a (deel), 268h
(deel), 272e, 277e, 277f, 192g, 278c, 278b, 192f,
246c, 279b, 280b, 247a (deel), 246b
|
Gelet op het attest
bedoeld in artikel 31, § 3 van titel I van het VLAREM
waaruit blijkt dat de voormelde beroepen beslissing werd
bekendgemaakt door aanplakking vanaf 7 maart 2000;
- 4-
AMV/68637/1002
Gelet op het feit dat
voormelde beroepen werden ontvangen op 30 en 31 maart
2000, 3, 4, 5, 6 en 7 april 2000 en ontvankelijk werden
bevonden op 11 en 21 april 2000 en 2, 4 en 8 mei 2000,
Gelet op het feit dat
voormelde beroepsindieners de volgende aanspraken en
bezwaren doen gelden:
de vliegtuigen
veroorzaken geluidshinder. in Zaventem en de
omliggende gemeenten tot 95 dB (A) gedurende de
nacht;
luchtvaarttoestellen
zijn te beschouwen als.machines., dus de gegevens
en emissies van elk toestel moeten vermeld
worden;
de indirecte
lozing in het grondwater van kerosine wordt niet
weergegeven;
de aanvraag
vermeldt niet welke maatregelen BIAC neemt om de
levenskwaliteit te verbeteren;
er is nog geen
geluidsquotasysteem bij ministerieel besluit
vastgelegd;
er is voor
deze aanvraag een MER vereist;
er moet ook advies
gevraagd worden aan de gemeenten waarvan de
woonzones gelegen zijn onder de aanvlieg- en
opstijgroutes. van de luchthaven;
er moet overleg
gepleegd worden met de omwonenden,
er moet een
geluidswal ten noorden van de luchthaven in de
richting van Nossegem en Sterrebeek aangelegd
worden;
alleen de meest
moderne vliegtuigen. (Geluidsquotum GB=1) mogen
toegelaten worden tijdens de nacht;
het aantal
bewegingen moet worden ingeperkt;
de vergunning moet
haar doelstellingen verwoorden in termen van
gewenste contourgebieden en van percentage sterk
gehinderd en;
er worden geen
duidelijke doelstellingen opgelegd aan het
milieubeleidsplan;
de geluidspieken
maken de omwonenden wakker niet de gemiddelden;
er is gevaar voor
een mogelijke crash;
het proefdraaien
is het meest hinderlijke van alle geluidsoverlast
en dat gebeurt op alle momenten van de dag en de
nacht;
er hangt een
kerosinelucht;
het
luchthavenverkeer veroorzaakt trillingen;
de bekendmaking
van deze beslissing gebeurde minimaal en niet in
de deelgemeenten van Zaventem; in een aantal
omliggende gemeenten: werd niets bekendgemaakt;
- 5-
AMV/68637/1002
het aantal
bewegingen van 25000 moet drastisch verminderd
worden;
de mensen hebben
slaaptekort en andere gezondheidsproblemen door
de geluidshinder;
er is ook geen
sprake van alternerende vliegroutes zodat elke
nacht dezelfde mensen getroffen worden;
het openbaar
Onderzoek werd maar publiek gemaakt te Zaventem;
dit onderzoek is veel te beperkt en niet in
overeenstemming met het regeerakkoord van 11
februari jl;
het recht op werk
bij DHL mag niet ten koste gaan van de nachtrust;
er moet een
geluidsquotum per beweging worden opgelegd; een
geluidsquotum 12 geeft nog pieken met meer dan 80
dB (A) en dat is veel meer dan de grenswaarden
van 45 dB (A) van de Wereldgezondheidsorganisatie
er moeten
duidelijke maximumnormen opgelegd worden;
Gelet op het horen
op 29 mei 2000 door de Gewestelijke
Milieuvergunningscommissie van de aanvrager, die
bij dit horen inzonderheid de volgende argumenten
ontwikkelt en een toelichtende. nota overhandigt
er is een
toenemend luchtverkeer en een lichte stijging van
de nachtvluchten;
in de
geluidscontourzone Laeq,N 55 dB (A)
woonden in 1998. 33.5OO inwoners;
er was een.
regeringsoverleg waarbij het geluid per beweging
en het globaal geluid per seizoen moet verminderd
worden; spreiding van de last en. opvangen
van de overblijvende last; de vliegprocedures
moeten verbeterd worden; de communicaties moeten
open en doeltreffend zijn; er is een
tariefstructuur tot. aanmoediging van
vlootmodernisatie;
er werden in .
1998 ruim 100 schriftelijke klachten
geregistreerd. van de omwonenden;
het aantal
nachtvluchten wordt beperkt; een beperkt aantal
vliegtuigen wordt toegelaten te wachten;
de geluidswallen.
worden afgewerkt; men betaalt meer voor een
nachtvlucht en lawaaierige vliegtuigen betalen
eveneens meer; de inkomsten worden gestopt in een
fonds voor geluidsisolatie;
per beweging wordt
het lawaai beperkt via een geluidsquotasysteem;
het globale geluidsquotasysteem zou tot 70 %
moeten verminderen tegen 2003;
de toestellen
moeten gemoderniseerd worden;
de vliegtuigen van
chapter 2 worden verboden;
- 6 -
AMV/68637/1002d
de dichtbevolkte
gebieden in het Brussels Gewest moeten vermeden
worden:
er is een federale
werkgroep die het aantal mensen binnen de
geluidszones trachten te beperken; de start en
landingsbanen kunnen alternerend gebruikt worden,
er kan gedacht worden aan onteigening en
geluidsisolatie van de gehinderden;
er kunnen
maatregelen van ruimtelijke ordening genomen
worden;
in de bestreden
beslissing staan een aantal voorwaarden ter
beperking van de geluidshinder;
intern zijn er een
aantal projecten opgestart ter beheersing van de
geluidshinder;
er zijn 15
meetposten en 1 mobiele meetpost op verschillende
afstanden;
de
geluidscontouren fluctueren van jaar tot jaar
volgens de wisselende windrichtingen;
de
geluidscontouren zijn groter tijdens de dag dan
tijdens de nacht;
Gelet op. het horen op 29
mei 2000 door de Gewestelijke
Milieuvergunningscommissie van Mevrouw Gisela
Vindevogel, gespecialiseerd in de geluidsproblematiek
veroorzaakt door luchthavens en ambtenaar van de afdeling
Algemeen Milieu- en Natuurbeleid van de. administratie
Milieu-, Natuur- Land- en Waterbeheer van het
departement Leefmi1ieu en Infrastructuur, die hierbij het
subadvies van de afdeling Algemeen Milieu en Natuurbeleid
van de administratie Milieu-, Natuur-, Land- en
Waterbeheer van het departement Leefmilieu en
Infrastructuur overhandigt en volgende toelichting geeft
de voorwaarden van
het federaal akkoord en het bestreden besluit
worden herhaald;
Laeq betreft het
gemiddeld geluidsniveau van meerdere vliegtuigen,
terwijl Lamax en SEL het geluidsniveau
van 1 overvlucht weergeven;
voor de omwonenden
is lawaai van de luchthaven een belasting zowel
overdag als 's nachts met slaapverstoring;
de belangrijkste
klachten hebben verband met slaapverstoring;
hiernaar zijn een aantal onderzoeken gedaan; in
1997 heeft het Federal Interagency Committee on
Aviation Noise (FICAN) in de 9.5. een
overzichtsrapport gepubliceerd, waarin de laatste
bevindingen werden verwerkt van onderzoeken te
velde (door o.a. Fidell, Pearsons, Finegold en
Ollerhead);
FICAN beveelt
hierin een nieuwe curve aan voor de dosis-effect
relatie voor ontwaakreacties: Percentage
ontwaakreacties = 0,0087*(SEL -30)1,79;
de FICAN - curve geeft
- 7-
AMV/68637/l002
de bovenlimiet van
de gegevens uit de onderzoeken en is dus een
voorspelling voor het 'maximum percentage van de
blootgestelde bevolking dat wordt gewekt;
bovendien hebben de resultaten alleen betrekking
op volwassenen en op situaties in woningen (geen
kampeerterreinen e.d ; dat enkele cijferwaarden
die volgen uit de relatie, de volgende zijn b.v.:
voor 51, 56, 61, 65 en 81 SEL (in de slaapkamer)
in dBA staan daar respectievelijk tegenover 2, 3,
4, 5 en 10 max. % ontwakingen;
uitgaande van een
basisisolatie van 25 dbA (eenvoudige woning
zonder speciale isolatie) en van een maximum
percentage ontwakingen van 5 % brengt dit ons tot
een maximum immissiewaarde buiten van Sound
Exposure Level (SEL) =90 db(A) per overvlucht)
een hanteerbare immissielimiet zou dan ook kunnen
zijn: tijdens de nacht (23u-06u) moet voor elke
overvlucht SEL < 90dB(A); deze immissielimiet
is van toepassing buiten een (nacht)zone die de
geluidscontour =55 4BA omhult; deze geluidscontour
zal, ingevolge het Federaal akkoord van februari
jongstleden, tegen 2003 verkleinen;
naast de
hogergenoemde immissielimiet zouden de
hiernavolgende eisen kunnen opgenomen worden;
jaarlijks dienen
de contouren zoals voorgeschreven in Vlarem
berekend te worden voor het voorbije jaar (LDN, Laeq,dag,
Laeq,nacht
tegen 0l juni 2003
moet de nachtcontour van 55 db(A) gehalveerd
worden t.o.v. de situatie in 1998 (max.
17.000 inwoners t.o.v. 33.339 in 1998);
tegen 01 januari
2001 dient een betrouwbare prognose gemaakt van
de Laeq,nacht, -contour die
tegen 01juni 2003 wordt voorzien (op basis van
nieuwe vliegprocedures)
BIAC installeert
een overlegcommissie waarin ondermeer omwonenden
en omliggende gemeenten zijn vertegenwoordigd, de
meetgegevens van het geluidsmeetnet worden ter
beschikking gesteld van de omwonenden;
per kwartaal
worden de vluchtgerelateerde geluidsgegevens van
het geluidsmeetnet van BIAC geleverd (ook
aan AMINABEL);
een maximum van
25.000 nachtbewegingen per jaar blijft
gehandhaafd
op de grens van de
toekomstige 55 db(A)-nachtzone zijn vanaf 31
december 2003 bijkomende meetposten voorzien die
toelaten de gestelde eisen te controleren
(minstens één per aanvlieg- en/of
opstijgingroute)
Gelet op het besluit nr.
D/A38/99G22/26654/A45 van 16 maart 2000 van de bestendige
deputatie van de provincieraad van
- 8-
AMV/6863711002
Vlaams-Brabant, houdende
ambtshalve Wijziging van de exploitatievoorwaarden
opgelegd in het besluit van de bestendige deputatie van 1
februari 2000, nr D/A38/99G22/26654, houdende verlenen
van vergunning aan de NV Brussels International Airport
Company (BIAC), Vooruitgang straat 80 busnr 2 te 1030
Brussel; om een vlieghaven gelegen Luchthaven
Brussel-Nationaal te 1930 Zaventem te exploiteren;
Gelet op het gunstige
advies van 11 mei 2000 van de afdeling Stedenbouwkundige
Vergunningen van de administratie Ruimtelijke Ordening,
Huisvesting en Monumenten en Landschappen van het
departement. Leefmilieu en infrastructuur;
Gelet op het
voorwaardelijk gunstige advies van 25. mei 2000 van de
afdeling Milieuvergunningen van de administratie Milieu-,
Natuur-, Land- en Waterbeheer van het departement
Leefmilieu en Infrastructuur;
Gelet op het
voorwaardelijk gunstige verslag van 30 mei 2000 van de
afdeling Algemeen Milieu- en Natuurbeleid van de
administratie Milieu-., Natuur-, Land- en Waterbeheer van
het departement Leefmilieu en Infrastructuur aan de
afdeling Milieuvergunningen van de administratie Milieu-,
Natuur, Land- en Waterbeheer van het departement
Leefmilieu en Infrastructuur
Gelet op het advies van.
29 mei 2090 van de Gewestelijke
Milieuvergunningscommissie;
Gelet. op de ligging van
de inrichting in een zone voor gemeenschaps- en openbare
nutsvoorzieningen volgens het gewestplan
Halle-Vilvoorde-Asse vastgesteld bij koninklijk besluit
van 7 maart 1977;
Overwegende dat vanuit
oogpunt van de stedenbouwkundige en ruimtelijke aspecten
gesteld kan worden dat de exploitatie van de inrichting
die het voorwerp van de voormelde
milieuvergunningsaanvraag uitmaakt, verenigbaar is met de
toepasselijke ruimtelijke en stedenbouwkundige
voorschriften.;
- 9-
AMV/68637/1002
Overwegende dat onderhavig
beroep betrekking heeft op het verlenen door de
bestendige deputatie van de provincieraad van
Vlaams-Brabant van de vergunning bij wijze van
aktename voor een termijn van 5 jaar overeenkomstig
artikel 38 van titel I van het VLAREM voor de exploitatie
van een vliegveld, zijnde een inrichting die na wijziging
of aanvulling van de indelingslijst vergunningsplichtig
is geworden; dat het in casu gaat over de nationale
luchthaven van Zaventem waarvan het beheer en de
exploitatie tot de bevoegdheid van de federale overheid
behoort; dat ter zake het evenredigheidsbeginsel, bedoeld
in artikel 5.57.2.1, §2 van titel II van het VLAREM
geldt;
Overwegende dat de
beroepen hier vooral betrekking hebben op de
geluidshinder tijdens de nachturen en het daaruit
voortvloeiende slaaptekort van de omwonenden; dat de
beroepsindieners vragen om geluidsnormen voor de
exploitatie van het vliegveld te Zaventem;
dat aangaande de problemen
van slaapverstoring een aantal onderzoeken is gedaan; dat
met name in 1997 het Federal Interagency Committee on
Aviation Noise (FICAN) in de V.s, een overzichtsrapport
heeft gepubliceerd, waarin de laatste
bevindingen werden verwerkt van onderzoeken te velde
(door. o.a. Fidell, Pearsons, Finegold en
Ollerhead); dat mede in het licht hiervan enkele
relevante begrippen (o.m. SEL-waarde Sound Exposure
Level) zijn gedefinieerd in artikel 5.57.1.2 van titel II
van het VLAREM; dat FICAN een curve aanbeveelt voor de.
"dosis-effect"-relatie voor ontwaakreacties:
Percentage ontwaakreacties = 0,0087* (SEL - 30) 1,79;
dat de FICAN-cnrve de bovenlimiet van de gegevens geeft
uit de onderzoeken en dus een voorspelling is voor het
'maximum percentage van de blootgestelde bevolking dat
wordt gewekt'; dat bovendien de resultaten alleen
betrekking hebben op volwassenen en op situaties in
woningen (geen kampeerterreinen e.d.); dat enkele
cijferwaarden, die volgen uit de relatie, de volgende
zijn: tegenover 51, 56, 61., 65 en 81 SEL (in de
slaapkamer) uitgedrukt in db(A) staan respectievelijk 2,
3, 4, 5 en 10 max. % ontwakingen;
dat uitgaande van een
basisisolatie van 25 db(A) (eenvoudige woning zonder
speciale isolatie) en van een toelaatbaar
maximumpercentage ontwakingen van 5 % dit leidt tot een
aanvaardbare maximum SEL-waarde buiten van 90 db(A) (per
overvlucht);
- 10
AMV/6.8637/1002
Overwegende dat in artikel
5.57.1.2. van titel II van het VLAREM drie soorten
geluidscontouren zijn voorzien, met name:
de
LDN-geluidscontouren potentieel ter bepaling van
het aantal sterk gehinderden;
de Laeq,dag-geluidscontouren
als maatstaf voor de geluidsbelasting overdag,
waarbij als dag de periode van 6 tot 23
uur wordt beschouwd;
de Laeq,nacht-geluidscontouren
als maatstaf voor de geluidsbelasting s
nachts, waarbij als nacht de periode
van 23 tot 6 uur wordt beschouwd;
Overwegende dat -zoals in
een vorige overweging reeds werd uiteengezet - met het
oog op het waarborgen van de nachtrust voor de omwonenden
gedurende de periode van 23 tot 6 uur een maximum
SEL-waarde in openlucht van 90 dB (A) dient te worden
gehanteerd; dat voor de hinderervaring daarnaast evenwel
ook nog de geluidsbelasting Laeq-nacht als
bedoeld in artikel 5.57.1.2., § 1, 3° van titel II van
het VLAREM relevant blijft; dat op basis van de huidig
gekende benadering aangenomen kan worden dat de
geluidsbelasting s nachts toelaatbaar is
wanneer Laeq-nacht tot maximum 55 dB (A) wordt
beperkt; dat buiten de Laeq,nachtcontour van
55 dB (A) op basis van 1998 een SEL-waarde geldt van 90
dB (A) voor de courant gebruikte runways (zijnde die in
westelijke of zuidelijke richting : 20, 25R en 25L); dat
hiervoor wel een overgangsperiode tot 1 januari 2002
wordt toegestaan;
dat het hier evenwel gaat
om een bestaande inrichting waarvoor bovendien het
evenredigheidsbeginsel, bedoeld in artikel 5.57.2.1., §
2 van titel II van het VLAREM. moet worden geëerbiedigd;
dat bij wijze van overgangsregeling dan ook een zone moet
worden geduld waarbinnen de jaargemidde1de
geluidsbelasting Laeq,nacht ,bedoeld in
artikel 5.57.1.2., § 1, 3° van titel II van
het VLAREM, meer bedraagt dan 55dB (A);
Overwegende dat het
federaal akkoord van 11 februari 2000 stelt dat het
aantal inwoners dat blootgesteld is.aan een geluidsniveau
Laeq,nacht van 55 dB (A) gehalveerd dient te
worden tegen de zomer van 2003 (t.o.v. referentiejaar
1998); dat deze geluidscontour de komende jaren aan
sterke veranderingen onderhevig zal zijn (o.i.v. de
federale werkgroep die zich over de vluchtprocedures
buigt); dat door de wijzigingen van de Laeq,nacht-contour
de toepasbaarheid van de SEL-norm evenzeer verandert; dat
een koppeling van de SEL-norm aan de Laeq,nacht-norm
daarom als een tijdelijke maatregel dient te worden
- 11 -
AMV/68637/1002
beschouwd, in afwachting
van een meer fundamentele en duurzame normering;
Overwegende dat, met het
oog op het tot vanuit gezondheidszorg aanvaardbare
proporties terugbrengen van de nachtelijke overlast voor
de omwonenden, de exploitant een haalbaarheidsstudie
dient uit te voeren inzake het continu kunnen garanderen
gedurende de nacht van een maximale SEL-waarde van 80
dB(A) buiten tegen het einde van de vergunningsperiode of
anderszins de haalbaarheid van een SEL-waarde van 55 dB
(A) binnen gedurende de nachtperiode; deze Waarde is
gebaseerd op de door de Wereldgezondheidsorganisatie
vooropgestelde LAmax-waarde (in de slaapkamer)
van 45 dB (A), en waarbij een basisisolatie van 25 dB(A)
wordt aangenomen;
dat deze
haalbaarheidsstudie tevens de mogelijkheden dient na te
gaan voor het volledig uitbannen van vliegtuigen met een
geluidsquotum QC per event van meer aan 3 tegen het eind
van de vergunningsperiode; dat uit onderzoek immers is
gebleken dat een dergelijke omschakeling leidt tot het
goed kunnen réspecteren van een SEL-norm vastgelegd op
90 dB (A) buiten de huidige Laeq,nacht-contour
van 55 dB (A);
Overwegende dat het, met
het oog op de daadwerkelijke sanering van de huidige
geluidsoverbelasting gedurende de nacht periode van 23
tot 6 uur het noodzakelijk is concrete doelstellingen op
te leggen die te behalen zijn binnen een welbepaalde
termijn;
dat aldus kan
vooropgesteld worden dat tegen 01 juni 2003 de LAeq,nacht-geluidscontour
van 55 dB (A) minstens moet gehalveerd worden wat het
aantal inwoners betreft t.o.v. de referentiesituatie in
1998, met name nog maximum 17.000 inwoners t.o.v. 33.339
in 1998;
Overwegende dat het voor
een opvolging van de noodzakelijke sanering noodzakelijk
is dat de geluidscontouren en het aantal potentieel sterk
gehinderden, zoals bedoeld in artikel 5.57.1.2. van titel
II van het VLAREM, jaarlijks berekend worden (LDN, LAeq,dag,
LAeq,nacht) ;
dat er een Europese
Richtlijn in de maak is inzake harmonisatie van de
beoordelingscriteria voor o.m. vliegtuiglawaai; dat er
twee nieuwe beoordelingscriteria door Europa zijn
uitgewerkt, zijnde en Lden en Lnight
(ontwerp EU-richtlijn over omgevingslawaai):
-12-
AMV/68637/1002
Lden = 10lg
1/24( 12 * 10 Lday/10 +
4*10 Levening +S/10 +
8*10 Lnight+10/10)
waarin
Lday het
A-gewogen gemiddelde geluidsniveau op lange
termijn is, als gedefinieerd in ISO 1996-2
1987,bepaald over alle dagperiodes van een jaar;
Levening
het A-gewogen gemiddelde geluidsniveau op lange
termijn is, als gedefinieerd in ISO 1996-2: 1987,
bepaald over alle avondperiodes van een jaar;
Lnight het
A-gewogen gemiddelde geluidsniveau op lange
termijn is, als gedefinieerd in ISO 1996-2: 1987,
bepaald over alle nachtperiodes van een jaar;
de
standaardwaarden voor dag, avond en nacht zijn
7.00 - 19.00 uur, 19.00-23.00 uur
en 23.00 - 7.30 uur plaatselijke tijd
dat het aangewezen is dat
vanaf 2002, dus gebaseerd op de gegevens van 2001, de
geluidscontouren eveneens (bijkomend) berekend worden in
de grootheden Lden en Lnight;
Overwegende dat vanuit een
"stand-still"-benadering een maximum van 25.000
nachtbewegingen per jaar moet worden gehandhaafd, vermits
het aantal events evengoed gerelateerd is aan de door de
omwonenden ervaren hinder en gebrek aan akoestisch
comfort; dat deze zienswijze, gestaafd wordt door de
World Health Organisation; dat de WHO letterlijk als
aanbeveling geeft : "To avoid sleep disturbance,
guidelines for community noise levels should be
expressed. in terms of equivalent sound pressure levels,
as well as LAmax/SEL and the number of noise
events"
Overwegende dat het
eveneens aangewezen is een stand-still na te streven van
het aantal nachtelijke opstijgingen t.o.v. 1999, vermits
deze voor een grotere geluidsoverlast zorgen dan
landingen;
Overwegende dat er
momenteel in de schoot van de federale werkgroep PROBRU
een regeling uitgewerkt wordt qua vluchtprocedures
teneinde de hinder 's nachts tot een minimum te beperken;
dat het opportuun is om nu reeds te anticiperen op
beslissingen van deze werkgroep; dat de exploitant, vier
maand na het in voege treden van de regeringsbeslissing
- 13 -
AMV/68637/1002
dienaangaande, een
saneringsplan dient voor te leggen om de eventueel
toegenomen hinder in bepaalde gebieden op te vangen;
Overwegende dat op de grens van de toekomstige 55 dB
(A)-nachtzone vanaf 31 december 2003 bijkomende
meetposten dienen te worden voorzien, die toelaten de
gestelde eisen te controleren minstens een bijkomende
post per aanvlieg- en/of opstijgingroute);
Overwegende dat tenslotte
enkele materiële fouten in de beslissingen van de
bestendige deputatie dienen rechtgezet; dat het gaat
om.een afstemming met de bepalingen van het federaal
akkoord : met name inzake
het maximaal
geluidsquotum per beweging wordt vastgesteld op
12 vanaf 1 januari 2003 (i.p.v. 1 maart 2003)
vermindering van
het seizoennachtquotum voor opstijgen tegen de
zomer 2003 met 30 % t.o.v. de zomer 1999 (i.p.v.
20 %)
vermindering van
het seizoennachtquotum voor opstijgen tegen de
winter 2003/4 met 30 % t.o.v de winter 1999/2000
(i.p.v. 20 %)
Overwegende dat de
aanspraken en bezwaren aangehaald door de
beroepsindieners als volgt kunnen worden geëvalueerd
luchtvaarttoestellen
zijn niet te beschouwen als productiemachines en
het vliegveld is in zijn geheel
vergunningsplichtig conform rubriek. 57.1. van
bijlage I van titel I van het Vlarem zodat het
niet de bedoeling is om deze luchtvaarttoestellen
te beschrijven in een vergunningsaanvraag;
de indirecte
lozing van kerosine in het grondwater wordt niet
aangevraagd door de exploitant; BIAC geeft wel in
algemene zin aan welke maatregelen zij neemt om
de milieunormen te respecteren;
voor de
milieuvergunningsaanvraag van een bestaand
vliegveld moet geen MER worden bijgevoegd;
conform artikel 38
van titel I van het Vlarern moeten de
burgemeesters van de gemeenten op wiens
grondgebied de hinderlijke inrichting is gelegen,
advies geven aan de bestendige deputatie; conform
artikel 16, §2 van het Milieuvergunningsdecreet
en artikel 38 van titel I van het VLAREM moet in
het kader van de van toepassing zijnde procedure
geen openbaar onderzoek worden ingesteld;
volgens artikel
5.57.1.1, §2 van titel I van het Vlarem zijn,
tenzij anders bepaald in de milieuvergunning, de
bepalingen van hoofdstuk 4.5. niet van toepassing
op de inrichtingen bedoeld in rubriek 57 van de
indelingslijst;
- 14 -
AMV/68637/1002
geëvalueerd in voorgaande
overwegingen;
Overwegende dat in het
licht van de voorgaande overwegingen zich een aanvulling
of correctie opdringt van de bijzondere
vergunningsvoorwaarden van het bestreden besluit, zoals
gewijzigd in hogergenoemd besluit van 16 maart 2000; dat
de vergunningsvoorwaarden samen met de aangespaste
bijzondere vergunningsvoorwaarden van die aard zijn dat
de exploitatie van het vliegveld onder aanvaardbare
omstandigheden kan verlopen;
Overwegende dat gesteld
kan worden dat de risico's voor de externe veiligheid, de
hinder, de effecten op het leefmilieu, op de wateren, op
de natuur en op de mens buiten de inrichting veroorzaakt
door de gevraagde exploitatie, mits naleving van de
aangepaste milieuvergunningsvoorwaarden tot een
aanvaardbaar niveau kunnen worden beperkt;
Overwegende dat er
bijgevolg aanleiding toe bestaat de beroepen gedeeltelijk
gegrond te verklaren en de bestreden beslissing te
wijzigen;
15 -
AMV/68637/1002
B E S L U I T
Artikel 1. De ontvankelijk
bevonden beroepen van
- Prof- Dr. D. Blockmans, Rode
Beukendreef 11, 1930 Nossegern
- Dokter en Mevrouw Charles
Verwaest, 't Veldeke 43 1970 Wezembeek-Oppem,
- Ward Lernout, Waa1sebaan 73, 3080
Tervuren,
- Jean-Michel Fouarge, Beekstraat
44, 1970 Wezembeek Oppem,
- Jo Van Durme Beekstraat
1911970 Wezembeek Oppem,
- Buurtcomité "Een Leefbare
Woonomgeving" Toekomststraat 72, 1930
Zaventem,
- Roger De Cleen, Akker 12, 1930
Nossegem,
- Lieve Lebegge, Dupontstraat 15,
1930 Nossegem,
- Jean-Paul Martens, Dupontstraat 15
1930 Nossegem,
- Johan Brusseleers, Akker 13, 1930
Nossegern,
- College van Burgemeester en
Schepenen van Wezembeek Qppern,
- Marie-Anne Gelsing-Hild,
Madeliefieslaan 15, B 3080 Tervuren,
- Albert Tollenaare, Baron
d'Huartlaan 176,. 1950 Kraainem,
- E1s Ronsmans , Panoramalaan
16, 3080 Tervuren,
- V. Schoenmaeckers, J.B. De
Keyzerstraat 49, 1970 WezembeekOppem,
- An Devos, Dereymaekerlaan 53, 3080
Tervuren,
- Martine Brasseur, Vosberg 26, 1970
Wezembeek Oppem,
- Mark De Smedt, Voerhoek
29, 3080 Tervuren,
- Pierre De Groote, Hertogweg 45,
1970 Wezembeek Oppern,
- Bond Beter Leefmilien Vlaanderen
vzw, Tweekerkenstraat 47, 1000 Brussel,
- Guido Sinnesaci, B~uckeveldlaan
19, 3060 Tervuren,
- Xavier Jacque, Dallaan 29, 1933
Sterrebeek,
- Maria Francisca Lambrecht -Bon de
Sousa Pernes,
- J. A. Mangez, Drieshof
5, 1970 Wezembeek,
- Marc Servotte, Museurnlaan 95,
Tervuren,
- Sterrebeek 2000 vzw, J. Lagaelaan
9, 1933 Sterrebeek,
- L. De Brabander, E. Hanssenslaan
19, 3080 Tervuren,
- Kris Pierreux namens 7 andere
beroepsindieners,
- Spoorwegstraat 7, 1930 Zaventem,
aangetekend tegen de
beslissing nr. D/A38/99G22/26654 van 1 februari 2000
van de bestendige deputatie van de provincieraad van
Vlaams Brabant houdende het verlenen van de
vergunning voor een vergunningstermijn verstrijkend
op 1 februari 2005 aan Brussels International Airport
Company (BIAC), Vooruitgangstraat 80, bus 2, 1030
Brussel, om een vlieghaven te exploiteren, gelegen te
Luchthaven Brussel Nationaal, 1930 Zaventem,
kadastrale percelen:
- 16 -
Gemeente
|
afdeling
|
Sectie
|
Perceelnummers
|
Machelen
|
2
|
A1
A2
|
9t2, 45c, 13/4a (deel), 12e, 45g (deel),
43f, 45d(deel), 45f(deel)
163b
|
Zaventem
|
1
|
A1
A2
A3
|
46z4, 46g4, 46g, 46/5, 46c (deel)
46p5(deel), 46a5
(deel), 46g5(deel), 46c2 (deel) 46d2
(deel), 46e2 <deel>, 46f2 (deel)
170b, 170e (deel),
170f (deel), 170g (deel), 170h (deel), l70k
(deel) 1701 (deel),170m (deel), 170d
<deel>, 170c (deel)
|
Steenokker
zeel
|
1
2
|
C1
D1
E2
A2
|
112A
103a, 813 (deel),
15a (deel), 16g (deel), 4a2 (deel), 89a (deel),
55a (deel), 95a (deel), 53e(deel)
633a (deel), 33a,
666a(deel), 648b (deel), 648c (deel),
584a(deel), 585a (deel), 555a (deel), 130a, 56a
(deel), 37a (deel)
1851 (deel), 185k
(dee1), 175h (deel>, 174f (deel), 231a (deel),
233a (deel), 192e (deel), 273h (deel), 274g
(deel), 229a (deel), 192b, 223a (deel), 268h
(deel), 272e, 277e, 277f, 192g, 278c, 278b, 192f,
246c, 279b, 280b, 247a (deel), 246b
|
worden
gedeeltelijk.gegrond verklaard.
Art. 2. De
bestreden beslissing nr D/A38/99022/26654 van 1 februari
2000 van de bestendige.deputatie van de
provincieraad van Vlaams Brabant, bedoeld in artikel 1,
houdende het verlenen van de vergunning voor een
vergunningstermijn verstrijkend op 1 februari 2005 aan
Brussels InternationaL Airport Company (BIAC),
Vooruitgangstraat 80, bus 2, 1030 Brussel, om een
vlieghaven te exploiteren, gelegen te Luchthaven Brussel
Nationaal, 1930 Zaventem, zoals ambtshalve gewijzigd bij
- 17
AMV/68637/1002
besluit nr. D/A38/99G22/26654/A45 van
de bestendige deputatie van de provincieraad van
Vlaams-Brabant Van 16 maart 2000,
wordt gewijzigd als volgt :
in artikel 4, § 2 (bijzondere
vergunningsvoorwaarden) wordt het artikel 2, In
(nachtlawaai) vervangen door wat volgt :
II. Nachtlawaai
definitie "beweging" zowel
het vertrek als de aankomst van een vliegtuig
1.Voor het nachtlawaai wordt een
geluidsquotum opgelegd. Dit is de maximum hoeveelheid
lawaai die s nachts is toegelaten op de
luchthaven. Het geluidsquotum wordt enerzijds bepaald
voor een geheel aan bewegingen, met
uitzondering van de vrijgestelde bewegingen, voor een
seizoen en anderzijds voor een bepaalde beweging. Het
geluidsquotum wordt uitgedrukt in functie van de
effectief waargenomen geluidsniveaus (EPNL) tijdens
die operaties.
De geluidshoeveelheid per beweging
(GB) wordt voor bewegingen van de vliegtuigen
gecertificeerd volgens de normen van hoofdstuk 3 of 5
van deel 2 van de ICAO bijlage 16 als volgt berekend:
GB =10((G-85)/10)
waarin de variabele G
vertegenwoordigt:
Voor elke landing: het
gecertificeerde geluidsniveau in EPNdB van een
vliegtuig bij zijn maximale landingsmassa gemeten op
het naderingsmeetpunt min 9 EPNdB,
Voor elke opstijging: de helft van
de som van de gecertificeerde geluidsniveaus van een
vliegtuig in EPNdB op het laterale meetpunt en op het
meetpunt waarboven bij het opstijgen gevlogen wordt,
gemeten bij zijn maximale opstijgmassa, conform de
voorschriften van de ICAO-bijlage 16.
Voor de bewegingen van vliegtuigen
met een maximale opstijgmassa kleiner of gelijk aan
5,700 kg of van elk ander vliegtuig dat
gecertificeerd werd volgens de normen van één van
de hoofdstukken van deel 2 van de ICAO bijlage 16,
uitgezonderd de hoofdstukken 2, 3 en 5, wordt de
geluidshoeveelheid per beweging forfaitair
vastgesteld op 1.
18 -
AMV/68637/1002
De hoeveelheid lawaai
teweeggebracht door een bepaald geheel van bewegingen
is de som van de hoeveelheid lawaai voor ieder van
deze bewegingen individueel genomen.
2. vanaf 1 januari 2003 wordt het
geluidsquotum per beweging vastgesteld op 12, met een
éénmalige uitzondering van 6 maanden, onverminderd
de toepassing van andere geluidsreglementeringen.
3. In vergelijking met de
geluidshoeveelheid geproduceerd tijdens de zomer 1999
tussen 23.00 lokale tijd en 5.59 lokale tijd,
berekend met de formule en de toelichting zoals
hiervoor vermeld, bedraagt het geluidsquotum voor de
zomer van 2003: maximaal 70 %. Tegen 1 december 2001
moet minstens 12 procent punten deze vermindering
gerealiseerd zijn.
4. In vergelijking met de
geluidshoeveelheîd geproduceerd tijdens de winter
1999/2000 tussen 23.00 lokale tijd en 5.59 lokale
tijd, berekend met de formule en de
toelichting zoals hiervoor vermeld, bedraagt het
geluidsquotum voor de winter van 2003/2004: maximaal
70 %.
5. BIAC dient binnen de zes maanden
na het afleveren van deze vergunning aan de
vergunningverlenende overheid een afbouwschema voor
te stellen per seizoen, tot minstens 70 % in de zomer
van 2003 en de winter van 2003/2004.
6. Onder een seizoen wordt
verstaan: 30 weken voor de zomer en 22 weken voor de
winter conform de algemene IATA regels. Indien op
grond van die regels de seizoenen met een week
verlengd of verkort worden, worden de geluidsquota
verhoudingsgewijs aangepast.
7. BIAC verstrekt aan de
milieu-inspectie en de bestendige deputatie, ten
laatste een maand na het einde van ieder IATA-seizoen,
alle nodige inlichtingen om deze toe te laten
na te gaan dat a11e bewegingen welke effectief werden
verricht gedurende de perioden waarin de geluidsquota
van toepassing zijn, met uitzondering van de
vrijgestelde bewegingen, geen geluidshoeveelheid
hebben teweeggebracht die hoger is dan degene
vastgesteld door de geluidsquota.
8. Het aantal nachtbewegingen
(periode van 23 tot 6 uur) per jaar mag maximum
25.000 bedragen. Het aantal vertrekkende vluchten mag
niet hoger liggen dan het aantal vertrekkende
vluchten in 1999.
9. Tijdens de nacht (23u-06u)
geldt, vanaf 1 januari 2002, voor elke opstijging van
een. luchtvaartuig via de courant
- 19 -
AMV/68637/1002
gebruikte runways (banen 20, 25R en
25 L in westelijke of zuidelijke richting) de
immissiegrenswaarde Sound Exposure Level (SEL) in
openlucht en buiten de (nacht) zone die de
geluidscontour Laeq,nacht = 55 dB (A)
omhult van maximum 90 dB(A). Als basis voor de LAeq,nacht-contour
van 55 dB (A) geldt de situatie zoals deze was in
1998.
10. Tegen 01, januari 2002 dient
een betrouwbare prognose gemaakt van de Laeq,nacht-contour
die. tegen 0l juni 2003 wordt voorzien (op basis van
nieuwe vliegprocedures)
11. De geluidscontouren en het
aantal potentieel ernstig gehinderden, bedoeld
in artikel 5.57.1.2. van titel II van het VLAREM,
moeten jaarlijks worden berekend telkens voor het
voorbije jaar (LDN, LAeq,dag en Laeq,nacht)
Vanaf 2002, dus gebaseerd op de gegevens van
2001, dienen de geluidscontouren eveneens bijkomend
berekend in de grootheden Lden en Lnight,
met als tijdsperioden :
dag: 07u-09u, avond: 19u-23u,
nacht: 23u-07u, en waarbij
Lden = 10lg 1/24( 12 *
10 Lday/10 + 4*10 Levening
+S/10 + 8*10 Lnight+10/10)
waarin
- Lday
het A-gewogen gemiddelde geluidsniveau op
lange termijn is, als gedefinieerd in ISO 1996-2:
1987, bepaald over alle dagperiodes van een jaar;
- Levening
het A-gewogen gemiddelde geluidsniveau op lange
termijn is, als gedefinieerd in ISO 1996-2: 1987,
bepaald over alle avondperiodes van een jaar;
- Lnight
het A-gewogen gemiddelde
geluidsniveau op 1ange termijn is, als gedefinieerd
in ISO 1996-2: 1987, bepaald over alle nachtperiodes
van een jaar;
12. Tegen 31 juni 2003
moet de zone binnen de geluidscontour Laeq,nacht
= 55 dB (A) wat het aantal bewoners betreft minstens
gehalveerd worden t.o.v. de referentiesituatie in
1999 (max. 17.000 inwoners t.o.v. 33.339 in 1998).
13. Tegen 1 juni 2003
laat de exploitant, in samenwerking met een erkend
deskundige in de discipline geluid, een
haalbaarheidsstudie opmaken inzake
· het kunnen garanderen gedurende de
nacht van een maximale SEL-waarde van 80 dB per
overvlucht of een geluidsblootstellingsniveau SEL
van 55 dB(A)
20 -
AMV/686371002
binnenskamers per
overvlucht tegen het einde van de
vergunningsperiode.
- het volledig uitbannen van
vliegtuigen met een QC > 3 tegen het eind
van de vergunningsperiode
- deze haalbaarheidstudie wordt
voorgelegd aan de vergunningverlenende
overheid, de bestendige deputatie, de
Afdelingen milieuvergunningen en -inspectie
en de Afdeling algemeen milieu- en
natuurbeleid
14. BIAC installeert
tegen 1 januari 2001 een overlegcommissie die aan
volgende minimale criteria dient te beantwoorden
Inzake
samenstelling
- Max. 10 vertegenwoordigers van
de omliggende gemeenten
- Max 2 vertegenwoordigers van
de Bestendige Deputatie
- Max. 4 vertegenwoordigers van
de omwonenden, hiertoe uitdrukkelijk
gemandateerd door de Bond Beter Leefmilieu
- 1 vertegenwoordiger van de
Bond Beter Leefmilieu
- Max 4 vertegenwoordigers van
BIAC en/of Belgocontrol D
- Desgevallend kunnen erkende
geluidsdeskundigen of betrokken afdelingen
van AMINAL op vergaderingen van deze
commissie uitgenodigd worden.
Inzake
vergaderfrequentie
De exploitant van de
inrichting is ertoe gehouden de leden van de
commissie minstens één maal per kwartaal op te
roepen voor overleg. Bij komende vergaderingen kunnen
doorgaan op vraag van minimaal 1/3 van de hoofdelijke
vertegenwoordigers. Van elke vergadering ontvangen de
leden een goedgekeurd verslag.
Inzake inzagerecht
minstens volgende
documenten dienen deze commissie ter beschikking
gesteld:
de
meetgegevens van het geluidsmeetnet
de
vluchtgerelateerde meetgegevens
het
milieubeleidsplan
het jaarlijks
voortgangsrapport
Inzake doelstelling
Deze overlegcommissie
heeft als minimale doelstelling de klachten van
omwonenden te inventariseren, mogelijkheden
- 21 -
AMV/68637/1002
ter oplossing voor te
stellen, en de omwonenden en de overheden in te
lichten over de reeds gevoerde en de te voeren
milieupolitiek.
Er dient een register van alle
klachten bijgehouden te worden.
Deze commissie kan of mag geenszins
een vervangende toezichtstaak uitoefenen.
Indien door een beslissing van de
federale overheid een nieuwe overlegstructuur zou
opgelegd worden, dan dienen de
hierboven beschreven doelstellingen samen gelezen te
worden met de verplichtingen opgelegd door de
federale overheid. In geval van overlapping gelden de
strengste bepalingen vervat hetzij in deze
milieuvergunning hetzij in het federaal opgelegde
overlegorgaan.
15. Op de grens van de toekomstige
55 dB (A)-nachtzone zijn vanaf 31 december
2003 bijkomende meetposten voorzien die toelaten de
gestelde eisen te controleren (minstens één
bijkomende meetpost per runway).
16. De geluidscontouren bedoeld in
10, het saneringsplan bedoeld in 11 en de
haalbaarheidsstudie bedoeld in 12, worden door de
exploitant bezorgd aan de afdeling
Milieuvergunningen, de vergunningverlenende overheid,
de bestendige deputatie, de afdeling Milieu-inspectie
en de afdeling AMINABEL. Aan dezelfde instanties
worden tevens per kwartaal de vluchtgerelateerde
geluidsgegevens van het geluidsmeetnet van BIAC
geleverd .".
17. in de mate dat de
vluchtprocedures wijzigen ter uitvoering van een
komende federale beslissing dienaangaande (zoals het
optimaliseren van het gebruik van start- en
landingsbanen), dient de exploitant een saneringsplan
op te maken teneinde de hinder voor die gebieden
waarin de overlast zal toenemen door vermelde
beslissing, op te vangen. Dit saneringsplan dient
uiterlijk vier maand na het van kracht worden van een
dergelijke federale beslissing aan de
vergunningverlenende overheid bezorgd, alsook aan de
Afdelingen milieuvergunningen en -inspectie, de
Afdeling algemeen milieu- en natuurbeleid, en aan het
hoger vermelde overlegorgaan. Dit saneringsvoorstel
dient alle in dit besluit reeds omschreven
doelstellingen te integreren.
Art. 3.De overige bepalingen van het
beroepen besluit worden bevestigd.
- 22 -
AMV/68637/1002
Art 4. Dit besluit wordt
genoteerd in de rand van het notulenboek van de
bestendige deputatie tegenover de notulering van de
bestreden beslissing.
Brussel,29SEP.2000
de Vlaamse minister van
Leefmi1ieu en Landbouw,
Vera Dua
|