Baan 01: Nieuwe Afwijking, Nieuwe Tegenreactie

Beste leden en sympathisanten,
Sinds 28 april 2025 wordt baan 01 op onaanvaardbare en intensieve wijze gebruikt voor landingen!!

Wat is er aan de hand?
Baan 01 wordt al misbruikt in alle gevallen waarin wij kunnen aantonen dat bij zwakke wind — wanneer de windnorm van 7 knopen op banen 25 niet wordt overschreden — baan 01 toch wordt gebruikt. Dit betekent dat onze advocaat binnenkort opnieuw dwangsommen zal eisen van de Belgische Staat, aangezien deze zich niet houdt aan de rechterlijke uitspraken in lopende procedures. Telkens wanneer dat mogelijk is, zullen nieuwe bevelen tot betaling van dwangsommen worden betekend. Deze nieuwe dwangsomprocedure zou in de loop van juni betekend moeten worden.
Maar sinds 28 april 2025 is de situatie verergerd.
Om baan 01 zoveel mogelijk te ontlasten, menen wij dat banen 07R en 07L in gebruik moeten kunnen worden genomen telkens wanneer zij het best in de wind liggen. Echter, sinds 28 april 2025 past SKEYES een nieuwe procedure toe op banen 07, die het onmogelijk maakt om in parallelle baanconfiguratie te werken. De reden hiervoor is dat deze banen niet zijn uitgerust om te voldoen aan de PBN/RNP-vereisten opgelegd door de Europese regelgeving. Het gevolg is dat SKEYES sinds 28 april enkel nog werkt met de enkele baan 07L. Het lijkt erop dat SKEYES op eigen initiatief deze nieuwe procedure heeft ingevoerd, zonder instructie van de Belgische Staat. Hoe dan ook, deze nieuwe procedure leidt tot een nog frequentere inzet van baan 01.

Waarom?
Omdat er een politieke weigering is om de Europese richtlijn toe te passen op banen 07, hoewel deze sinds 24 januari 2024 van kracht is en de Belgische Staat verplicht om alle banen uit te rusten met een PBN/RNP-procedure (elektronische geleiding zoals ILS CAT I). En dit terwijl alle andere banen van de luchthaven wel met dergelijke systemen zijn uitgerust! Een recent auditverslag van het Europees Agentschap voor de luchtvaartveiligheid (maart 2024) bevestigt opnieuw de noodzaak van deze PBN/RNP-procedure. Dat verklaart de reactie van SKEYES.
➔ Baan 01 wordt dus een “sub-preferentiële” baan, wat betekent dat zij zal worden voorgetrokken zodra de windlimiet op banen 25R/L wordt overschreden, vóór baan 07L als enige optie.
➔ Blijkbaar wil de minister van Mobiliteit (zie bijlage: parlementaire vraag van 15 mei door Kamerlid Florence Reuter) de tijd nemen om oplossingen te zoeken die de overvlogen bevolking zo weinig mogelijk storen, vóór de PBN/RNP-procedure op banen 07 wordt toegepast!! (zie pagina 19: https://www.lachambre.be/doc/PCRI/pdf/56/ip042.pdf)

Wat doet AWACSS?
De voorzitters van AWACSS-Wezembeek en WAKE UP KRAAINEM hebben een klacht ingediend bij de ombudsdienst, met het verzoek deze te escaleren naar de bevoegde politieke verantwoordelijken. Zij hebben uitleg gevraagd over alle landingen die onterecht naar baan 01 zijn gestuurd, terwijl zij eigenlijk naar baan 07L hadden moeten worden geleid indien SKEYES de nieuwe procedure niet had toegepast. AWACSS en WAKE UP KRAAINEM blijven via gerechtelijke weg schadevergoedingen en dwangsommen eisen voor elk misbruik van baan 01. AWACSS en WAKE UP KRAAINEM blijven hun klacht indienen via hun advocaat bij de Europese Commissie wegens niet-toepassing van de PBN/RNP-procedure op banen 07.
AWACSS en WAKE UP KRAAINEM informeren hun advocaat dagelijks, in “real time”, over deze onaanvaardbare situatie en nemen contact op met hun politieke contacten. Beide verenigingen weten dat er vergaderingen plaatsvinden op het kabinet van de federale minister van Mobiliteit. Een ingebrekestelling aan de Belgische Staat zal zeer binnenkort worden verzonden door de advocaat van beide verenigingen. Deze week zal er ook een verzoek worden gedaan aan het schepencollege van Wezembeek-Oppem en Kraainem om zich aan te sluiten bij deze ingebrekestelling.

Wij blijven de situatie nauwlettend volgen en houden u op de hoogte.

Tot binnenkort met meer nieuws.
Voor het Comité,
Frédéric Petit

Ander nieuws