Ombudsman |
Texte Français ci-dessous |
FVD-B10
MINISTERRAAD VAN 1 JUNI 2001 Persbericht Ombudsdienst voor de buurtbewoners van de luchthaven Brussel-Nationaal.
Op voorstel van de Minister van Mobiliteit en Vervoer keurde de Ministerraad het ontwerp van Koninklijk Besluit goed over de creatie van een ombudsdienst voor de luchthaven van Brussel -Nationaal binnen het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.
Deze maatregel is gericht op het ontwikkelen van een instrument voor de controle op en het volgen van de vliegroutes en de evolutie van de geluidsoverlast, de burgers hierover te informeren en hun klachten te behandelen. Dit is natuurlijk in het voordeel van alle personen die bij deze materie betrokken zijn. De verenigingen van buurtbewoners vroegen al lang dergelijk initiatief en met de creatie van deze dienst voegt België zich bij de landen die het meest gevorderd zijn in informatieverschaffing en klachtenbehandeling, zoals Nederland (Commissie Geluidshinder Schiphol) en Frankrijk (Autorité de contrôle des nuisances sonores aéroportuaires). De missies van de ombudsdienst werden als volgt omschreven:
Door de oprichting van een onafhankelijke en autonome ombudsdienst concretiseert de regering één van de punten waartoe zij zich heeft verbonden in het kader van het akkoord van 11 februari 2000 over de luchthaven Brussel-Nationaal. Ter wille van de transparantie en objectiviteit tegenover de burgers, concentreert zij via "een enkel loket" dat voor iedereen - overheid, burgers en operatoren - toegankelijk is, de middelen en de noodzakelijke bekwaamheid om informatie te verstrekken over de geluidshinder van vliegtuigen, om de suggesties en de klachten te verzamelen en te behandelen en om de bemiddeling tussen de verschillende partijen die bij deze problematiek betrokken zijn, te vergemakkelijken. .
De Regering beoogt de ombudsdienst zo snel mogelijk van start te laten gaan na ontvangst van het advies van de Raad van State. De buurtbewoners, verenigingen, operatoren en openbare overheden zullen geïnformeerd worden over de adresgegevens van de nieuwe dienst.
De beslissing van de Ministerraad concretiseert zo een bijkomend punt van het akkoord van 11 februari 2000. Deze beslissing komt er nadat andere maatregelen van het akkoord van kracht werden of in de wetgeving werden opgenomen:
VOOR MEER INFORMATIE Kabinet van de Minister van Mobiliteit en Vervoer Wetstraat 63-65 - 1040 Brussel Persverantwoordelijke: De Heer Benoît Lechat Tel.: 02 / 237.68.61 - Fax: 02 / 237.69.10
CONSEIL DES MINISTRES DU 1er JUIN 2001 Communiqué de presse Service de médiation pour les riverains de laéroport de Bruxelles-National
Sur proposition de la Ministre de la Mobilité et des Transports, le Conseil des Ministres a approuvé un projet darrêté royal portant sur la création du Service Médiation pour laéroport de Bruxelles-National, au sein du Ministère des Communications et de lInfrastructure.
Cette mesure vise à développer -au profit de toutes les parties concernées par cette problématique- un dispositif permettant de contrôler et de suivre les trajectoires des avions et lévolution des nuisances sonores, dinformer les citoyens en la matière et de traiter leurs plaintes. En créant ce service -demandé de longue date par les associations de riverains- la Belgique saligne sur les pays les plus avancés en matière dinformation et de traitement des plaintes, tels les Pays-Bas (Commissie Geluidshinder Schiphol) et la France (Autorité de contrôle des nuisances sonores aéroportuaires). Les missions du service de médiation ont été définies de la manière suivante :
Par la mise en place dun tel service de médiation indépendant et autonome, le Gouvernement concrétise lengagement pris dans le cadre de laccord du 11 février 2000 sur laéroport de Bruxelles-National (*). Dans une démarche guidée par un souci de transparence et dobjectivité vis-à-vis du public, on concentre, au niveau dun guichet unique accessible à tous autorités, citoyens et opérateurs-, les moyens et les compétences nécessaires pour informer au sujet des nuisances des avions, pour recueillir et traiter les plaintes et suggestions et pour faciliter la médiation entre les diverses parties concernées par cette problématique.
Lobjectif est de rendre le service de médiation opérationnel dès que possible après la réception de lavis du Conseil dEtat. Les riverains, associations, opérateurs, autorités publiques, seront alors informés des coordonnées du nouveau service.
La décision du Conseil des Ministres concrétise ainsi un point supplémentaire de laccord du 11 février 2000. Cette décision intervient à la suite des autres mesures de laccord déjà mises en uvre ou introduite dans la loi :
POUR PLUS D'INFORMATION Cabinet de la Ministre de la Mobilité et des Transports Rue de la Loi 65 1040 Bruxelles Responsable pour la Presse: Benoît Lechat Tél.: 02/237.68.61 Fax: 02/237.69.10 (*) voir compte rendu du Conseil des Ministres de cette date.
|
|
Klik hier voor onze doelstellingen en / Cliquez ici pour lire nos objectifs en klik daar voor onze eisen....... / et cliquez là pour lire nos exigences | |