Wij hebben gewonnen ! Nous avons Gagné!

In samenwerking met Wakker Vlaams Brabant en Bond Beter Leefmilieu is de AWACSS bij de Raad van State tegen de BIAC DHL gegaan om het Besluit van Vera Dua te ondersteunen. Onze tij is goed geiïnvesteerd geweest omdat de Raad van State heeft herkent dat het besluit gegrond was. Er bestaat eindelijk een juridische kader voor de reglementering over het geluid door de vliegtuigen 's nachts veroorzaakt! Weliswaar moeten wij nu nog werken zodat het in de werkelijkheid toegepast wordt. Hieronder het detail van onze perscommuniqué die alles uitlegt:

En collaboration avec Wakker Vlaams Brabant, nous sommes allés au Conseil d'Etat pour soutenir l'arrêté de Vera Dua contre la BIAC et DHL. Nous avons bien investi notre temps puisque le Conseil d'Etat a reconnu que cet arrêté était fondé. Enfin, il existe un cadre juridique à la réglementation du bruit provoqué par les avions pendant la nuit! Ceci dit, nous devrons encore travailler à l'application de celui-ci dans la réalité. Ci-dessous le détail de notre commuiqué de presse qui explique tout:

 

Vanwege:
BOND BETER LEEFMILIEU
WAKKER VLAAMS BRABANT


Persbericht

BIAC MOET BUIGEN VOOR MILIEUVERGUNNING-DUA

Toen Minister Dua in september 2000 de milieuvergunning voor de luchthaven Zaventem aanscherpte met strengere geluidsnormen, was BIAC onmiddellijk hiertegen in beroep gegaan bij de Raad van State. Samen met de beruchte nachtelijke geluidsvervuiler DHL pleitte BIAC voor een schorsing, zo mogelijk vernietiging van de milieuvergunning die reeds vanaf nieuwjaar 2002 van toepassing werd.
Vandaag raakte bekend dat de Raad van State met een ondubbelzinnig arrest de knoop heeft doorgehakt: zowel BIAC als DHL moeten de milieuvergunning toepassen, ook de opgelegde geluidsnormen voor nachtvluchten.

De Raad van State oordeelt dat BIAC en DHL "geen moeilijk te herstellen nadeel lijden" bij de onmiddellijke uitvoering van milieuvergunning, die opkomt voor de gezondheidsrechten van de omwonenden. Slechts "een beperkt aantal in vervanging zijnde verouderde toestellen van DHL kunnen die normen niet respecteren.".
De belanghebbende omwonenden die samen met Bond Beter Leefmilieu via hun advocaat Johan Verstraeten in het proces waren gestapt, krijgen dus gelijk. Hoewel zij ervan overtuigd blijven dat enkel een verbod op nachtvluchten de meest efficiënte oplossing is, erkennen zij toch dat deze milieuvergunning een positieve stap voorwaarts is. Zij vinden dit een noodzakelijke aanvulling op het Federaal Regeerakkoord inzake Zaventem. Want nu wordt niet enkel rekening gehouden met maximale gemiddelden van geluidshinder, voortaan zijn ook bepaalde maxima opgelegd voor individuele nachtvluchten. De omwonenden zijn steeds blijven herhalen dat niet de gemiddelde geluidshoeveelheid slaapverstorend werkt, maar wel de individuele geluidspieken. Dit is thans aanvaard.

Een rits voorwaarden
De milieuvergunning respecteert de economische leefbaarheid van de luchthaven maar legt tegelijkertijd beperkende geluidsmaatregelen op ten behoeve van de volksgezondheid. Respect voor de nachtrust is trouwens een menselijk grondrecht dat ook door het Europees Hof van de Rechten van de Mens onlangs werd ingeroepen om de Engelse regering te doen rekening houden met de omwonenden van de luchthaven Heathrow.
Met het oog op dat respect voor de nachtrust heeft de milieuvergunning o.m. bepaald:
- dat de totale geluidsproductie in 2003 30% lager moet liggen dan die van 1999 (n.b. 'aan het oor' van de omwonenden betekent dit gemiddeld toch slechts 1,5à2dB(A) minder);
- dat bepaalde luidruchtige toestellen (meer dan 12QC) verboden zijn vanaf 2003;
- dat het totaal aantal nachtelijke bewegingen beperkt blijft tot maximaal 25.000 en dat het aantal startende vliegtuigen niet hoger kan zijn dan dat van 1999
- dat de nachtelijke geluidscontour van gemiddeld 55dB(A) tegen 1 juni 2003 (met 33.339 'gehinderde' inwoners in 1998) minstens moet gehalveerd worden tot 17.000 inwoners. Maar voor hen voorziet de Federale Regering subsidies voor geluidsisolatie of onteigeningpremies.
- dat ook voor bewoners buiten die 55dB(A)-zone een geluidsbescherming geldt via het verbod op individuele overvluchten luider dan 90 SEL-dB(A) (d.i. piek vanaf ongeveer 82 dB(A)) vanaf nieuwjaar 2002.
Toepassing
De bewonersorganisaties die zich hebben gebundeld in "Wakker Vlaams Brabant" zijn vast van plan om samen met Bond Beter Leefmilieu de toepassing van deze milieuvergunning nauwkeurig in de gaten te houden. Zij zullen niet aarzelen om desgevallend, samen met hun advocaat, opnieuw naar de rechter te stappen.


Voor meer informatie:
- Bond Beter Leefmilieu (Erik Grietens/Johan Niemegeers) 02/282.17.20;
- Wakker Vlaams Brabant (Dolf Cauwelier) 02/305.36.32
- Juridische informatie: advocaat Verstraeten016/301.440 (GSM: 0475/48.82.14)

a&kker Klik hier voor onze doelstellingen en / Cliquez ici pour lire nos objectifs en klik daar voor onze eisen....... / et cliquez là pour lire nos exigences