In samenwerking met Wakker Vlaams Brabant en Bond Beter Leefmilieu is
de AWACSS bij de Raad van State tegen de BIAC DHL gegaan om het Besluit
van Vera Dua te ondersteunen. Onze tij is goed geiïnvesteerd
geweest omdat de Raad van State heeft herkent dat het besluit gegrond
was. Er bestaat eindelijk een juridische kader voor de reglementering
over het geluid door de vliegtuigen 's nachts veroorzaakt! Weliswaar moeten
wij nu nog werken zodat het in de werkelijkheid toegepast wordt. Hieronder
het detail van onze perscommuniqué die alles uitlegt:
En collaboration avec Wakker Vlaams Brabant, nous sommes allés
au Conseil d'Etat pour soutenir l'arrêté
de Vera Dua contre la BIAC et DHL. Nous avons bien investi notre temps
puisque le Conseil d'Etat a reconnu que cet arrêté était
fondé. Enfin, il existe un cadre juridique à la réglementation
du bruit provoqué par les avions pendant la nuit! Ceci dit, nous
devrons encore travailler à l'application de celui-ci dans la réalité.
Ci-dessous le détail de notre commuiqué de presse qui explique
tout:
Vanwege:
BOND BETER LEEFMILIEU
WAKKER VLAAMS BRABANT
Persbericht
BIAC MOET BUIGEN VOOR MILIEUVERGUNNING-DUA
Toen Minister Dua in september 2000 de milieuvergunning voor de luchthaven
Zaventem aanscherpte met strengere geluidsnormen, was BIAC onmiddellijk
hiertegen in beroep gegaan bij de Raad van State. Samen met de beruchte
nachtelijke geluidsvervuiler DHL pleitte BIAC voor een schorsing, zo mogelijk
vernietiging van de milieuvergunning die reeds vanaf nieuwjaar 2002 van
toepassing werd.
Vandaag raakte bekend dat de Raad van State met een ondubbelzinnig arrest
de knoop heeft doorgehakt: zowel BIAC als DHL moeten de milieuvergunning
toepassen, ook de opgelegde geluidsnormen voor nachtvluchten.
De Raad van State oordeelt dat BIAC en DHL "geen moeilijk te herstellen
nadeel lijden" bij de onmiddellijke uitvoering van milieuvergunning,
die opkomt voor de gezondheidsrechten van de omwonenden. Slechts "een
beperkt aantal in vervanging zijnde verouderde toestellen van DHL kunnen
die normen niet respecteren.".
De belanghebbende omwonenden die samen met Bond Beter Leefmilieu via hun
advocaat Johan Verstraeten in het proces waren gestapt, krijgen dus gelijk.
Hoewel zij ervan overtuigd blijven dat enkel een verbod op nachtvluchten
de meest efficiënte oplossing is, erkennen zij toch dat deze milieuvergunning
een positieve stap voorwaarts is. Zij vinden dit een noodzakelijke aanvulling
op het Federaal Regeerakkoord inzake Zaventem. Want nu wordt niet enkel
rekening gehouden met maximale gemiddelden van geluidshinder, voortaan
zijn ook bepaalde maxima opgelegd voor individuele nachtvluchten. De omwonenden
zijn steeds blijven herhalen dat niet de gemiddelde geluidshoeveelheid
slaapverstorend werkt, maar wel de individuele geluidspieken. Dit is thans
aanvaard.
Een rits voorwaarden
De milieuvergunning respecteert de economische leefbaarheid van de luchthaven
maar legt tegelijkertijd beperkende geluidsmaatregelen op ten behoeve
van de volksgezondheid. Respect voor de nachtrust is trouwens een menselijk
grondrecht dat ook door het Europees Hof van de Rechten van de Mens onlangs
werd ingeroepen om de Engelse regering te doen rekening houden met de
omwonenden van de luchthaven Heathrow.
Met het oog op dat respect voor de nachtrust heeft de milieuvergunning
o.m. bepaald:
- dat de totale geluidsproductie in 2003 30% lager moet liggen dan die
van 1999 (n.b. 'aan het oor' van de omwonenden betekent dit gemiddeld
toch slechts 1,5à2dB(A) minder);
- dat bepaalde luidruchtige toestellen (meer dan 12QC) verboden zijn vanaf
2003;
- dat het totaal aantal nachtelijke bewegingen beperkt blijft tot maximaal
25.000 en dat het aantal startende vliegtuigen niet hoger kan zijn dan
dat van 1999
- dat de nachtelijke geluidscontour van gemiddeld 55dB(A) tegen 1 juni
2003 (met 33.339 'gehinderde' inwoners in 1998) minstens moet gehalveerd
worden tot 17.000 inwoners. Maar voor hen voorziet de Federale Regering
subsidies voor geluidsisolatie of onteigeningpremies.
- dat ook voor bewoners buiten die 55dB(A)-zone een geluidsbescherming
geldt via het verbod op individuele overvluchten luider dan 90 SEL-dB(A)
(d.i. piek vanaf ongeveer 82 dB(A)) vanaf nieuwjaar 2002.
Toepassing
De bewonersorganisaties die zich hebben gebundeld in "Wakker Vlaams
Brabant" zijn vast van plan om samen met Bond Beter Leefmilieu de
toepassing van deze milieuvergunning nauwkeurig in de gaten te houden.
Zij zullen niet aarzelen om desgevallend, samen met hun advocaat, opnieuw
naar de rechter te stappen.
Voor meer informatie:
- Bond Beter Leefmilieu (Erik Grietens/Johan Niemegeers) 02/282.17.20;
- Wakker Vlaams Brabant (Dolf Cauwelier) 02/305.36.32
- Juridische informatie: advocaat Verstraeten016/301.440 (GSM: 0475/48.82.14)
|